Forum

Læggekartofler sorten ÆGGEBLOMME

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. februar 2019 kl. 16.41

Hej
Min sædvanlige planteskole kan ikke levere denne sort i år. Hvor kan jeg finde dem?
Hvis jeg vil i gang tidligt, kan jeg så efter forspiring stille spandene i et mørkt frostfrit rum indtil de grønne spirer har brug for lys?

Alternativ, til æggeblomme?

Jeg har overhovedet ikke haft lyst til at spise kartofler i år og har erstattet dem med søde kartofler og gulerødder. De kartofler vi kan købe er faste, glasagtige og ikke melede, som jeg gene vil have dem. Er det på grund af sidste års tørke de er sådan?
Ingeborg

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. februar 2019 kl. 17.47

Jeg tror nu nærmere det er fordi de færreste deler din præference for melede kartofler. Derfor udbydes der efterhånden mest kogefaste sorter i detailhandlen. Jeg tror nok bagekartoflerne bliver melede hvis man koger dem, men så må du selvfølgelig leve med at de er meget store.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. februar 2019 kl. 11.16

Tak for svaret. Jeg kan sagtens undvære kartoflerne. Men hvilke sorter er ikke glasagtige/ gennemsigtige eller hvad man skal kalde det. Jeg kan lide kartofler der er hvide, melede indeni. Ikke en gang bagekartofler lever op til det i år. Det må være sorter, som egner sig til kartoffelmos jeg er ude efter. Ikke vildmose f. Eks.
Ingeborg

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. februar 2019 kl. 11.40

Måske King Edward hvis du kan skaffe den. Det er i hvert fald muligt over nettet. Eller Bintje.
Det er gamle sorter som godt kan få noget sygdom. Jeg ved ikke lige hvilke nye sorter der de egenskaber, men Royal er god til bagning og pomfritter. Det taler vist for at den måske også koger som du ønsker.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 19. februar 2019 kl. 18.39

Har du prøvet med kartofler til mos, som de f.eks. har i Superbrugsen, Ingeborg? Jeg synes, at de virker melede.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. februar 2019 kl. 19.06

Vores Brugs er desværre lukket. Der havde de altid kartofler til mos og også flere sorter at vælge imellem. Nu har vi kun en Fakta og den skifter kartoffelsorter næsten for hver levering.
Men heldigvis kan jeg undvære kartofler.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Læggekartofler sorten ÆGGEBLOMME«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Læggekartofler sorten ÆGGEBLOMME

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider