Forum

Halm ovenpå asparges bedet.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 25. februar 2019 kl. 19.19

Er der nogen som har erfaringer med, at ligge et lag på 15- 20 cm. halm ovenpå aspargesbedest?
Det skal medvirke til 2 ting:
1) Hæve temperaturen
2) Kvæle ukrudtet
... men kvæler det så også aspargsene?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 27. februar 2019 kl. 22.36

@Willy

Hvorfor hypper man asparges? ;)
Må indrømme, at jeg ikke ved om halm dur. Men mit gæt er at det dur fint.

Som sagt, så hypper man asparges når de skal være hvide, så der får de med garanti lige så meget materiale over sig (dog jord) og overlever det fint. Og derudover, så bruger man halm som ukrudtsbekæmpelse i fx. jordbær, så det bør heller ikke være et problem.

Om halm så indeholder noget, som asparges så bryder sig mindre om, ved jeg ikke - men jeg ved at mange herinde bruger græsafklip som grøndækning på asparges, og det er jo altså også græs, lige som halm dybest set er. ;)

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 28. februar 2019 kl. 10.41

Hej Willy jeg ville ikke lægge et lag på 20 - 25 cm halm ovenpå et aspargesbed (grønne) da de normalt skæres (og er bedst) i en længde af max 20 cm, så meget halm vil kun give varme så længe det er tørt, men tiltrække snegle og bænkebidder der fint kan gnave i stænglerne i det skjulte. De hvide asparges bliver "hyppet" med jord fra gangarealet ved siden af bedet/rækken for at solen kan varme både roddelen og volden ovenover fra begge sider. Henry G.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 28. februar 2019 kl. 20.45

@
Jeg er da også i tvivl. Jeg vil ligge halm på for varmen samt hindre ukrudt. Spørgsmålet er så, hvornår halmen skal af og om det overhovedet kommer til at betyde noget i.f.t. ukrudt.
Det er ikke noget jeg har prøvet før og tænker, at rodukrudt sikkert også vil profitere af den ekstra varme.
Halmen vil jeg tage af, når der begynder at dukke asparges op. Men der vil sikkert også så alligevel være ukrudt fordi perioden bliver så kort.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 28. februar 2019 kl. 21.02

Halmen vil isolere og nok nærmere holde jorden kold lidt længere end varme den op. Bortset fra det, så kan jeg heller ikke forestille mig andet end at aspargsene vil skyde fint op igennem.
I jordbærrene oplever jeg at halmen hjælper meget på ukrudt, men der kan godt være lidt spildkorn i som spirer.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 28. februar 2019 kl. 23.04

Sort plastik er såfald måske bedre end halm? Solen varmer det og jorden op og ukrudtet bliver lyskvalt. Tænker mest i, hvis du alligevel har planer om at fjerne det, når aspargesene stikker hovedet op.

Ellers kan du vel bruge tang? Det er naturlig føde for asparges - om end jeg ikke ved hvordan bænkebidere og snegle håndterer det? ;) (har iøvrigt aldrig observeret snegle i halm på jord, de findes jo også dårligt i kornmarker i forvejen)

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 3. marts 2019 kl. 7.35

Hej Willy N

Som supplement til forslagene i denne tråd:
Læs Katrhine Nolsø Aaen's artikel fra Havenyt's forside "Dyrkning uden jordbearbejdning"... Artiklen giver svar og nye syndvinkler på anvendelse af halm som jorddække.

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Halm ovenpå asparges bedet.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Halm ovenpå asparges bedet.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider