Forum

Halm og kompostorme.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 25. februar 2019 kl. 21.11

Nogen der har erfaringer med om kompostorme kaster sig over halm? Eventuelt hvor længe kompostorme er om at nedbryde halm (f.eks. hvad der svare til en småballe halm).

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 26. februar 2019 kl. 0.29

Hej Villy N.
Jeg dyrker i 19 stk. alm. hvede-halmballer i mit drivhus, når året er gået bliver restproduktet blandet sammen med det grønne affald fra det samme år, og kommer derefter op i den anden kompostkasse (som jeg har leveret en tegning af til disse sider, for nogle år siden: www.havenyt.dk/forum/fri_debat/12407.html), når der er gået 1 år, bliver komposten kørt ud i min have. Når det bliver kørt ud ligner det alm. kompost, men med et højt gødningsindhold, måske på grund af kompostormenes store æderi.

Venlig hilsen
Holger Pedersen, 3600 Fr.sund

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. februar 2019 kl. 10.19

Her er det direkte link til den tråd Holger Pedersen skriver om
Sjovt at genlæse. I forhold til det trykimprægnerede træ har jeg ingen steder nævnt at jeg IKKE har køkkenhave og ikke bruger komposten til spiselige afgrøder. Debatten om trykimprægneret træ til kompostkasser.
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/12407.html
Ingeborg

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. februar 2019 kl. 12.06

Det, der spiller ind, hvornår en halmballe omsættes til kompost, er hvor meget kvælstof og vand den får tilført.
Et godt kvælstof/kulstof forhold er 1/12. I halmballer er dette forhold 1 til 200. Derfor skal der tilsættes noget kvælstof.
Hvis ikke man gøre det sker omsætningen ret langsom og der stjæles kvælstof fra jorden, hvilket belaster de omkring liggende planter så de ikke kan gro, men bliver gule og kan dø med tiden.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 28. februar 2019 kl. 20.48

@Holger. Tror jeg vil prøve det!
@Søren. Laver også en test med tilføre kvælstof og så ser hvilken metode der er nemmest at håndtere.

Nyt svar til emnet »Halm og kompostorme.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Halm og kompostorme.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider