Skrevet af: Alan H., 7. april 2019 kl. 7.26
Hej,
Jeg spekulerede på, hvad folk tænker på kompostens næringsværdi fra genbrugsplads?
Er "Muldjorden" en god kompost?
Jeg følger Charles Dowding's "No Dig" køkkenhave-serie på YouTube www.youtube.com/channel/UCB1J6siDdmhwah7q0O2WJBg og han anbefaler at bruge kompost. (Jeg er engelsk! :))
Tror i at muldjord er en god kompost til No Dig?
Skrevet af: Freya Grossmann, 7. april 2019 kl. 8.22
Det der leveres på genbrugsstationen er IKKE muldjord! Det er ren kompost lavet på haveaffald.
Næringsindholdet svarer til havekompost. Vestforbrænding oplyser flg og det er nok ret ens med andre affaldsselskaber:
www.vestfor.dk/genbrugsstationer/gratis-kompost/naeringsvaerdier/
Det ukrudts- og sygdomsfrit.
Skrevet af: Tom Andersen, 7. april 2019 kl. 8.43
Dowding laver sin egen kompost - det burde du også gøre :)
Kommunekompost fra haveaffald er ikke ukrudtsfri, men har kun få spiredygtige frø. Et godt produkt, som dog er meget forskellig fra havekompost.
Skrevet af: Alan H., 7. april 2019 kl. 19.52
@Tom: Dowding laver ikke bare sin egen kompost, han køber også svampekompost og kompost fra genbrugsplads. Det er lidt som kylling og ægge story ... Hvad kom først? Jeg har brug for noget kompost til at starte en have. Jeg planlægger at lave min egen, men jeg skal starte et sted. :)
Skrevet af: Tom Andersen, 7. april 2019 kl. 21.24
Ingen kritik - har selv købt et vognlæs fra Odense Renovation 7 m3 for år tilbage :) Helt dødt og sort pga høj varme og slet ikke sammenligneligt med den "kolde" havekompost jeg selv bruger.
Til at dække lerjord i prydhaven var det rigtig godt pga det lille indhold af ukrudtsfrø
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kompost fra genbrugsplads