Forum

Forspiring af peberfrugter – vækst i stå

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lea Tybirk, 7. april 2019 kl. 21.40

Hej kloge plantefolk,
Jeg såede frø fra peberfrugter og snackpebre midt i februar og de spirede fint. 4 uger efter såning, d. 10/3, omplantede jeg dem til hver sin potte, hvilket muligvis var for tidligt (havde læst et sted, at det skulle gøres, når de var ca. 2 cm høje), i hvert fald er væksten siden gået nærmest i stå. De har stadig blot to kimblade og to ret små 'rigtige' blade - og kimbladene er nu ved at blive lidt gullige og de ser lidt sølle ud. To af planterne omplantede jeg dog ikke, men lod stå sammen i samme potte - på dem visnede det første sæt rigtige blade faktisk helt, men til gengæld er der nu et nyt sæt på vej og i det mindste virker det til, at de vokser lidt. Men hvad gør jeg ellers forkert? På forhånd tak for råd!

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. april 2019 kl. 23.18

Har de lys nok?

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 8. april 2019 kl. 6.10

Når toppen ikke vokser, er det givetvis fordi rødderne ikke har der godt. Hvilken jord er de plantet over i?

Der kan også være noget så simpelt som for meget vand. Hvis jorden er vandmættet hele tiden, trives sådanne småplanter heller ikke.

Mvh Sofus

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lea Tybirk, 8. april 2019 kl. 8.32

De står i et sydvendt vindue med sol hele eftermiddagen, så jeg har faktisk snarere været bekymret for, om det var for varmt for dem? Jeg har også holdt dem på den tørre side, da jeg læste, at det var godt efter ompotning for at tilskynde rodudvikling. Jeg omplantede i så- og priklejord, da jeg tænkte, at de stadig var lidt for små til almindelig pottejord? Jeg har vedhæftet til billede af dem - de er som sagt næsten ikke vokset de sidste 4 uger, bortset fra de to, der fik lov at blive sammen i den oprindelige potte.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. april 2019 kl. 11.59

Du har nok været for hård ved rødderne - er det tilfældet vil de pludselig vokse igen.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lea Tybirk, 9. april 2019 kl. 19.21

Okay, synes bare, at det har taget lang tid nu for dem at finde sig til rette, men håber de snart kommer i gang med væksten igen så :)

6 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Thika Dolas, 11. april 2019 kl. 13.48

Slettet af administrator 11. april 2019 kl. 14.04.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. april 2019 kl. 13.57

Er rappoteret

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. april 2019 kl. 13.57

Er rappoteret

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Ingversen Taagard, 4. august 2019 kl. 18.53

Min anbefaling er at du omplanter dem og bruger »Speedgrow« når du skal have fart på dem, og så er det 100% økologisk og du behøver ikke gøde det - Det en anden type af jord, som gør at rødderne har lettere ved at tage fat og udvikle sig.. Det er brugt af industrien i mange år.. Søg bare efter det på google :-)

Redigeret af administrator 6. august 2019 kl. 9.40.

Nyt svar til emnet »Forspiring af peberfrugter – vækst i stå«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Forspiring af peberfrugter – vækst i stå

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider