Forum

Kan kartofler i jorden tåle frost?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. april 2019 kl. 9.11

Hej - mine kartoffelpots kan klare en sæson mere. Jeg vil blande sand og indhold af plantesæk som voksemedie. Kan jeg gøre det i dag og kan de forspirede kartofler (Ballerina) tåle frost? Jeg har mulighed for at sætte potterne i skur eller garage indtil de skal have lys.
Ingeborg

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 17. april 2019 kl. 8.22

Kartofler, der ligger i jorden, er beskyttet af jorden mod let nattefrost. Er de yderligere anbragt i et skur er de endnu bedre beskyttet.

Jeg har haft mine kartoffelspande stående i koldhus i en måned, så jeg skal snart se, om de er klar til høst.

Jeg har lagt første hold kartofler på friland den 19. marts og andet hold den 16. april.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. april 2019 kl. 8.58

Tak for svaret. Mine læggekartofler har så fine tætte mørkegrønne spirer at de må i spandene nu. Så kan de komme i redskabsskuret indtil de viser grønt.
Hvilken slags spande dyrker du i ?
Jeg har knækket mange negle for at høste kartoflerne. Inder-og yderspand er for tætte mod hinanden, når der falder jord imellem dem. I år vil jeg lægge et lille lag leca nødder i bunden af yderspanden.
Jeg har alt for mange læggekartofler til mine 4 spande. Jeg vil grave resten ned hist og pist. Eventuelt langs en lærkehæk. Dur det?
Ingeborg

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. april 2019 kl. 10.19

Jeg lagde nogle kartofler i drivhuset sidste år bare for sjov , det blev mere top end kartofler nedenunder , jeg havde åbenbart ikke fået alle kartoflerne op , for i januar kom de første kartoffelplanter op , og de står der stadig , selvom der har været masser af drivhusfrost om natten .

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: F. Christensen, 17. april 2019 kl. 12.21

Jeg får heller aldrig alle de små kartofler op af jorden i køkkenhaven, så de sidste mange år er en del af dem gerne spiret igen og har sat nye kartofler. Det giver ikke mange kartofler (nok pga. de få "øjne" der kun er på små kartofler), til gengæld bliver de pænt store.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: F. Christensen, 17. april 2019 kl. 12.27

Jeg tror ikke det er optimalt at dyrke kartofler alt for tæt på en hæk pga. rødder, tænker det vil blive et være mas med at grave de nye kartofler op.
Hvis det kniber med plads og man ikke gider spande, så er kraftige papkasser rimelig velegnet.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 17. april 2019 kl. 12.35

Jeg bruger store urtepotter, men har også en af dobbeltpotterne.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: F. Christensen, 19. april 2019 kl. 19.40

Idag har jeg forresten sat kartofler "på irsk" ude på et markstykke som jeg faktisk har opgivet at opdyrke. Nu ligger det hen som græsmark (til høns). Metoden går ud på blot at vippe en græstørv op og smide en kartoffel under, så må naturen klare resten. Håber ikke der går alt for mange af de "små gule orm" i knoldene, som jo gerne lever i græsplæner. :-)

Nyt svar til emnet »Kan kartofler i jorden tåle frost?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kan kartofler i jorden tåle frost?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider