Forum

Kan kartofler i jorden tåle frost?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. april 2019 kl. 9.11

Hej - mine kartoffelpots kan klare en sæson mere. Jeg vil blande sand og indhold af plantesæk som voksemedie. Kan jeg gøre det i dag og kan de forspirede kartofler (Ballerina) tåle frost? Jeg har mulighed for at sætte potterne i skur eller garage indtil de skal have lys.
Ingeborg

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 17. april 2019 kl. 8.22

Kartofler, der ligger i jorden, er beskyttet af jorden mod let nattefrost. Er de yderligere anbragt i et skur er de endnu bedre beskyttet.

Jeg har haft mine kartoffelspande stående i koldhus i en måned, så jeg skal snart se, om de er klar til høst.

Jeg har lagt første hold kartofler på friland den 19. marts og andet hold den 16. april.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. april 2019 kl. 8.58

Tak for svaret. Mine læggekartofler har så fine tætte mørkegrønne spirer at de må i spandene nu. Så kan de komme i redskabsskuret indtil de viser grønt.
Hvilken slags spande dyrker du i ?
Jeg har knækket mange negle for at høste kartoflerne. Inder-og yderspand er for tætte mod hinanden, når der falder jord imellem dem. I år vil jeg lægge et lille lag leca nødder i bunden af yderspanden.
Jeg har alt for mange læggekartofler til mine 4 spande. Jeg vil grave resten ned hist og pist. Eventuelt langs en lærkehæk. Dur det?
Ingeborg

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. april 2019 kl. 10.19

Jeg lagde nogle kartofler i drivhuset sidste år bare for sjov , det blev mere top end kartofler nedenunder , jeg havde åbenbart ikke fået alle kartoflerne op , for i januar kom de første kartoffelplanter op , og de står der stadig , selvom der har været masser af drivhusfrost om natten .

4 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. april 2019 kl. 12.21

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. april 2019 kl. 12.27

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 17. april 2019 kl. 12.35

Jeg bruger store urtepotter, men har også en af dobbeltpotterne.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. april 2019 kl. 19.40

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Kan kartofler i jorden tåle frost?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kan kartofler i jorden tåle frost?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider