Forum

Kartoflerspirer har standset væksten

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 23. april 2019 kl. 10.54

Nogle marabelkartofler jeg har sat til spiring, har standset væksten på spirerne.
De bliver vandet, får lys og varme så hvad i alverden er der sket?

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 23. april 2019 kl. 12.45

Jeg er ikke helt med på situationen. Er de kommet i jord, eller?

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 23. april 2019 kl. 13.36

@Claus
nej de er ikke kommet i jorden.
Startede med nydelige korte kraftig spirer for en måneds tid siden
Men spirerne stoppede så væksten for fjiorten dage siden.
De bliver simpelthen ikke større hvilket jeg aldrig før har oplevet.

3 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. april 2019 kl. 17.17

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 23. april 2019 kl. 20.00

Er der nogen grund til at du vil have dem længere? Normalt tilstræbes korte kraftige spirer som kan tåle at blive plantet uden at brække.
Jeg ville da bare se at få dem i jorden (jeg har lagt mine).

I øvrigt har jeg aldrig hørt om at vande kartofler som er sat til spiring. Jeg sætter dem bare i en æggebakke eller en lav kasse i et par uger i vinduet - uden at vande dem.

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 23. april 2019 kl. 20.49

@F Christensen.
Ja. Jeg mener lyst :)
De har ikke stået for koldt. Men måske for varmt i stuetemperatur.
@Claus
Det er vist ganske almindeligt, at kartofler sat til spiring vandes/bruses.
Mht. længden af spirerne så er de end ikke 1 cm. Det så ellers lovene ud med tætte kraftige spirer som jeg forventede fik en passende længde 10-15mm når de skulle sættes.
Men altså standsede de fuldkommen udviklingen så det er sikkert formålsløst at lægge dem.
Måske er årsagen at de har stået for varmt tænker jeg (stuetemperatur).
Ærgerligt. Kartoflerne er spændstige og som sagt med ganske korte spirer. Men når de er standset med væksten er det ikke værd at sætte dem.

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 23. april 2019 kl. 22.34

Jeg tror altså de vil begynde at vokse igen når de kommer i jorden. Hvis ikke der er nogen tegn på råddenskab udover at væksten er sat på pause. Kan selvfølgelig ikke love noget...
Jeg har også sommetider sprayet mine med en forstøverflaske med vand. Det var bare ikke lige det jeg kom til at tænke på da du skrev at du vandede dem.

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 23. april 2019 kl. 22.54

@Claus.
Jeg sætter dem i jorden og ser hvad der sker :)

8 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. april 2019 kl. 23.22

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 24. april 2019 kl. 8.42

Jeg har også lagt mærke til, at spirerne på mine læggekartofler (Sava) stort set ikke har forandret sig i lang tid. De er stadig meget korte og tykke.

Jeg lagde dem til spiring den 8. marts og forventede at få dem lagt ca. 8. april, sådan som jeg plejer. Men der kom jo en kuldeperiode, hvilket bevirkede, at kartoflerne stadig ligger til spiring.

Jeg husker, at jeg også undrede mig over de meget korte spirer sidste år. Men der var ikke nogen problemer. Jeg fik en fin høst af gode kartofler.

Jeg har også overbruset mine læggekartofler, da de ellers bliver runkne. De bliver lagt en af dagene.

M.v.h.

Doris Møller

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 24. april 2019 kl. 10.36

@F. Christensen.
Tak for oplysningerne. Interessant!
@Doris
Så håber jeg at mine også kommer.
Men var det blot korte spirer sidste år eller var udviklingen også gået i stå sidste år?

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. april 2019 kl. 11.36

Mange af mine læggekartofler har ligget i kældervinduet siden optagningen i oktober. Jeg har aldrig overbruset kartofler, men de gror alligevel. Jeg har aldrig oplevet en kartoffel, der ikke ville spire, bortset fra de kogte.
Når vi får spist os gennem overskuddet fra påsken, skal vi i gang med at høste de første nye kartofler.
Seneste hold kartofler vil blive lagt i næste uge. Og indtil 1. august lægger jeg kartofler efterhånden som jeg graver nogen op.

12 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. april 2019 kl. 13.40

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. april 2019 kl. 13.56

Det er også derfor, at jeg venter nogle dage med at spise mina kartofler. Jeg har ikke råd til den pris ;o)

14 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. april 2019 kl. 15.24

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. april 2019 kl. 16.00

De kommercielle avlere har ikke sædskifte, hvis de har en overordentlig god placering. Men de gøder og sprøjter, så det ikke umiddelbart kan ses.
Her overholdes fireårs sædskifte - vi vil ikke løbe nogen risiko, og kartofler udgør jo kun 15 % af køkkenhave afgrøderne, så sædskifte er fint. Vi har ikke haft sygdomme i kartofler i mands minde (men jeg husker heller ikke så godt!). Det er over 10 år siden, vi har set kartoffelskimmel.

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 25. april 2019 kl. 10.42

På spørgsmålet om, hvorvidt jeg også sidste år konstaterede, at spirerne standsede væksten, mens kartoflerne lå til spiring, er svaret, at det lagde jeg ikke mærke til. Sidste år lå kartoflerne til spiring i ca. 4 uger. I år har mine kartofler ligget til spiring i meget længere tid på grund af den kuldeperiode, vi havde, og derfor har det været nemmere at se, at væksten var standset.

Når vi er nogle, der mener, at vi er nødt til at fugte læggekartoflerne for at undgå, at de bliver helt indtørrede, så hænger det nok sammen med luftfugtigheden – eller snarere manglen på luftfugtighed. Mine læggekartofler ligger til spiring i et skyggefuldt hjørne af min overdækkede og lukkede altan. Selv om jeg selvfølgelig lukker vinduerne op i dagtimerne, så der ikke bliver alt for varmt, så vil jeg tro, at luften er meget tør. En kælder ville være meget bedre, hvis der er tilstrækkeligt lyst.

M.v.h.

Doris Møller

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 28. april 2019 kl. 9.45

Nu har jeg måske fundet årsagen til, at kartoffelspirerne standsede væksten hos mig. Der var tilsyneladende gået bladlus i dem!

Jeg satte kartoflerne for et par dage siden. Jeg syntes da nok, at spirerne så noget sørgelige ud, men jeg havde ikke briller på, så jeg opdagede ikke noget – før jeg bagefter kom til at kigge på den bakke, hvor de havde ligget så længe til spiring. Bakken var fuld af de små skæl, som bladlus efterlader. Og der var mange af dem.

Da var det for sent at tjekke kartoflerne mere grundigt, for de var allerede sat.

Jeg vil tro, at der gik bladlus i kartoffelspirerne, fordi de lå for varmt og for længe!

M.v.h.

Doris Møller

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 28. april 2019 kl. 11.43

Men trøst dig med, at bladlus ikke trives under jorden.

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 28. april 2019 kl. 20.50

@Doris.
I mine har der ikke været bladlus. Men har sat dem og får se om der sker noget.

Nyt svar til emnet »Kartoflerspirer har standset væksten«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kartoflerspirer har standset væksten

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider