Forum

Vokser ikke! Hjælp:-))

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 18. juni 2019 kl. 9.21

Jeg lavede et par kæmpe højbede sidste som gav masser af grønt men i år så er det noget helt andet. Jeg har sået en masse gulerødder og rødbeder som simpelthen nægter at vokse. Nu er der snart gået 1,5 måned og de er stadig bittesmå planter. Kan ikke finde ud af om det stærk gødning som har siddet i jorden fra sidste år og har ødelagt rødderne eller om det er mangel på gødning og at jorden er træt.

1 af 38 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. juni 2019 kl. 9.57

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 18. juni 2019 kl. 12.21

Jeg håber inderligt at det er derfor. For det med at finde ud af om det jordsygdomme er næsten umuligt. Problemet er dog at jeg såede et nyt hold af rødbeder for 3 uger siden på samme sted og de opfører sig på samme måde. Har også læst mig til at rødbeder intet har imod lidt frost i starten af deres udvikling.

3 af 38 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. juni 2019 kl. 13.14

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 18. juni 2019 kl. 19.56

Det er plantesække som jeg har fyldt i sidste år. Og gøder når planterne har en god størrelse. Jeg tænker ikke at jorden allerede er helt tømt for næring på bare en season?

5 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 18. juni 2019 kl. 20.39

Stor erfaring med plantesække har jeg ikke, men jeg ved bestemt at der ikke er næring nok til 2x dyrkning, medmindre du har tilført noget kompost / anden gødning.

6 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 18. juni 2019 kl. 20.48

Jeg må prøve at smide en masse kompost i. Har hørt der kan være svampe spore som har overvintrede som kan skabe problemer også. Men det er godt nok dyrt hvis jeg ska udskifte jorden hver år pga af det. Havde håbet på det var mangel af næring.

7 af 38 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. juni 2019 kl. 20.55

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 18. juni 2019 kl. 20.58

Det er ikke til at vide medmindre jeg tester jorden og det er et større projekt for et par højbede. Jeg må prøve mig frem med lidt jordforbedring og se om det hjælper. Ville bare lige høre om andre havde prøvet noget lignende.

9 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 18. juni 2019 kl. 21.55

På flere typer plantesække står der, at der kun er næring til et par uger.

10 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 18. juni 2019 kl. 22.03

Det er kæmpe jo højbede som næsten er en 1 m dybe. Jeg har svært ved at tro på at gulerødder kan suge så meget næring ud af jorden på bare en lille season. Jeg har jo vendt jorden inden jeg dyrkede i den i år så bund jorden ligger øverst.

11 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 18. juni 2019 kl. 23.40

jeg husker ikke hvor, men tror det var et eller andet sted herinde jeg læste at plantesække også kan være for gamle, jorden (eller hvad det nu end er for spagnumblanding) falder sammen og den smule næring der er i, fordufter.

Men hvorom alting er; en god kompost eller sæk hønsegødning vil jo hurtigt vise om det er næringen det halter med.

12 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 18. juni 2019 kl. 23.41

gødning udvandes vel også ?

13 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. juni 2019 kl. 16.06

Plantesække kan altid forbedre havejorden - ikke med gødning måske, men med humus!
Jeg kan i øvrigt ikke overskue, hvad denne tråd handler om.
Men sygdomskim er et problem, som vi normalt håndterer ved sædskifte.
Mange frø vil ikke spire, hvis der er for megen kvælstof tilstede. Løsningen er at forkultivere sine planter, for når de er spirede har de brug for gødning (herunder kvælstof).

14 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. juni 2019 kl. 19.57

@S. Hooshyar

Er plantekassen fyldt op med spagnum fra plantesække?
Slet ikke noget almindelig jord?

15 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 19. juni 2019 kl. 20.08

Det kunne være meget fedt med et par billeder.

16 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 19. juni 2019 kl. 20.12

Har vedhæftet billed nu.

17 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 20. juni 2019 kl. 22.38

Hmm. Der er ikke noget, der springer mig i øjnene. Ud over din sprøjtedunk.

18 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 20. juni 2019 kl. 22.39

Hvordan trives ukrudtet i bedet?

19 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 20. juni 2019 kl. 23.04

Jeg gætter på at fyldet i plantesækkene var spagnum tilsat kalk og gødning. Det er et udmærket voksemedium en tid, men man kan ikke regne med at det varer ved for kalken og gødningen får spagnumen til at kompostere og så ændrer egenskaberne sig.
Du kan sikkert allerede se at det er sunket lidt sammen og virker mere fint smuldret og ikke så trevlet og luftigt som før.

Jeg tør ikke sige præcis hvad det er ved nedbrydningen som slår så kraftigt igennem på planterne lige nu, men et gæt kunne være at komposteringen har brugt/bundet alt den frie kvælstof i jorden. Dvs. at planterne mangler næring.

Hvis det var mine bede ville jeg også måle pH værdien i jorden for den kan også have rykket sig.

20 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 21. juni 2019 kl. 7.26

Dunken er til neem olie spray som jeg sprøjter på planter.

21 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 21. juni 2019 kl. 7.28

Det lyder som et rigtig godt bud. Når jorden tør helt ud er den også helt lysebrun og knastør nu. Og er sunket en del som du siger.

22 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 21. juni 2019 kl. 10.05

Hej S. Hooshyar

Det er i dit indlæg nr 3 helt klart, at indholdet i højbedene er sphagnum - og sphagnum er ikke egnet til dyrkning af grøntsager.
Ud over at være uegnet til formålet er sphagnum en knap ressource, som godt nok forhandles uden begrænsninger - men som man som havedyrker kan vælge at afstå fra at bruge.

Om gødningsindholdet i "brugte" plantesække:
Gødningstilsætningen i plantesække er sparsom og let opløselig i vand - efter max en dyrkningssæson kan man ikke forvente, at der er nogen tilgængelig plantenæring tilbage.
Der er solid erfaring for, at der til grådige planter dyrket i plantesække skal der tilføres gødning nogen uger efter at planterne er kommet i god trivsel efter omplantning til sækken - og at gødningstilførslen skal fortsætte resten af vækstperioden. Der er med andre ord ikke nok næring til de kraftigtvoksende planter som fx. agurk og tomat.

Så den økologiske vej frem er at udskifte sphagnummen i højbedene med god havemuld, så om for tredje gang og (efter at planterne har fået lidt størrelse) anvende brunt jorddække i form af havekompost resten af dyrkningssæsonen i 2019.
Det er besværligt - men det virker !

Når der er høstet for sidste gang i år er det vigtigt at dække jorden med grønt jorddække i form af grøngødningsplanter udsået med rund hånd.

Både det brune og senere det grønne jorddække giver store fordele for god "vandøkonomi" i de øverste jordlag. Begge former for jorddækning sikrer imod tilstopning af porerne i muldlaget og mindsker fordampningen væsentlig ift en "bar" jordoverflade.
Men det ER vanskeligt at klare en vækstsæson uden vanding i et højbed, der har overflade 1 meter over terræn....

Venlig hilsen
Lone

23 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 21. juni 2019 kl. 10.41

Jeg kan ikke komme til haven med trailer da det et lukket område, så kan desværre ikke engang smutte en tur på genbrugsplads og hente kompost. Har du råd til hvordan jeg ellers kan forbedre jorden uden og købe mig fattig i Champost jordforbedring? Og hvad menes helt præcist med havemuld??

24 af 38 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. juni 2019 kl. 11.03

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

25 af 38 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. juni 2019 kl. 11.06

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

26 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. juni 2019 kl. 11.08

Så må du lade om til trillebør.
Jeg får gået mere end 10.000 skridt, når jeg skal køre en trailerfuld (ca. 350 kg) hestemøg eller kompost om i haven.

27 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 21. juni 2019 kl. 14.34

Det er nyttehave på 100 kvm som jeg lejer igennem boligselskab. Kan ikke bare tillade mig og sprede gylle desværre:-) Selvom det lyder sjovt.

28 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 21. juni 2019 kl. 14.35

Trillebør er nok den eneste vej frem. Tænker at der skal satme meget genbrugsplads kompost til at forbedre så store bede som min.

29 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 21. juni 2019 kl. 14.54

du kan købe ø- hønsemøg i en sæk, gøde det du har plantet og få lavet dig en kompostbunke.

30 af 38 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. juni 2019 kl. 14.59

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

31 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 21. juni 2019 kl. 15.08

Var ikke klar over det var så så lidt der skulle til. Må prøve næste år. Håber det går bedre næste season.

32 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. juni 2019 kl. 15.44

Kommunekompost er ikke egnet til den form for førstehjælp dine bede har brug for.
Du kan godt brug en organisk gødning baseret på f.eks. hønsemøg. Den bedste effekt som det er nu tror jeg nu ville få med gødning som tilføres ved vanding. Altså den type som bruge i drivhuse og til, ja plantesække.

33 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 21. juni 2019 kl. 18.29

Hej S. Hooshyar

Svar på indlæg nr 23.

Havemuld er det øverste jordlag på 15 - 35 cm hvori der er næsten helt omsat organisk materiale og et mere eller mindre rigt mikroliv. Hvis du graver et hul og kigger lidt på jordlagene vil det være tydeligt, hvor muldlaget slutter nedefter og der så nedenunder er lag af sand eller sand blandet med ler.

Dette muldlag kan der dyrkes i. Det er med andre ord ikke nogen nødvendighed at anskaffe og køre rundt med hverken brædder, stolper og såkaldt plantejord - du kan blot bruge metoderne med grønt og brunt jorddække og på den måde vedligeholde mulden med mikroliv og næringsstoffer. Dine planter får, hvad de har brug for og langt de fleste almindelige urter vokser fint i muldjord.

Hvis du synes det lyder underligt - så prøv at kigge på en løvskov, som er "selvkørende" gennem hundreder af år.
Der skal lidt mere til, når der hvert år skal høstes urter i nyttehaven - men det "ekstra" kan fint klares med grønt og brunt jorddække !

Så en løsning for dig kan være at fjerne højbedsrammerne og sprede deres indhold ud over alle 100 m2 nyttehave.
Anlæg bede og faste gange (så der aldrig bliver gået i bedene!).
Og som noget meget vigtigt: Start så hurtigt som muligt med at komposterer dit eget haveaffald på et fast sted i haven.

En god årstid at skifte fra højbede (med sphagnum) i trærammer til bede i mulden det tidlige efterår dvs. august eller september. Indtil ca 20. september kan du så grøngødning i alle bede og lade det stå vinteren over.
I foråret 2020 kan du starte med at trække de visne stængler op af bedene og så & plante det, du gerne vil dyrke.
Grav ikke - fræs ikke - brug ikke kultivatoren !
Når urterne har fået lidt størrelse fordeler du den havekompost, der er halvomsat efter vinteren ovenpå mulden som brunt jorddække.

Der er ikke noget tungt løfte- eller kørearbejde at gøre i en have der dyrkes efter økologiske principper. Så hvis du kan beslutte dig for at være nysgerrig på at lære at lave kompost og at så grønt jorddække er du allerede godt på vej !

Venlig hilsen
Lone

PS - Få dit bibliotek til at skaffe bogen "Økologisk have" af Jens Juhl og Sølva Falgren - Koustrup's forlag 2. udgave 2018. Den er smækfuld af gode tip !

34 af 38 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. juni 2019 kl. 19.08

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

35 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 21. juni 2019 kl. 19.28

Tak for en fin uddybning. Jeg vil bestemt kigge lidt mere på det med grøntgødning. Mit problem er at det er ren lerjord jeg har og derfor har jeg valgt højbede. Da det ikke er min egen grund så er det usikkert om jeg har det for mig selv igen næste år. Derfor er jeg meget påpasselig med at bruge for meget energi på at forbedre selve lerjorden da det ikke kan betale sig. Men jeg vil da helt klart bruge kompost fremadrettet. Alt det spagnum halløj er jeg helt færdig med. Det er noget mærkeligt noget:-)

36 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 21. juni 2019 kl. 20.22

Lerjord er ellers udmærket at plante ting i. Jeg ville ønske, at mange flere mennesker ville stole mere på vores værdifulde jord - og ikke tro, at den eneste gode jord er den, man kan købe sig til.
Vi har dog dyrket landbrug i lerjord i mange tusinde år i Danmark (6000?).

37 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 22. juni 2019 kl. 8.00

Jeg prøvede og løsne jorden og dyrke i det for et par år siden og tingene voksede, men de så ikke sunde ud. Og det går meget langsomt. Med den korte season vi har, så er det ikke så godt. Kål og andre planter elsker det, men ikke tomater, chili, agurker og urter osv. Hvis man forbedre jorden så er det selvfølgelig en anden snak. Planternes rødder kan bare ikke optage næring på samme måde med lerjord selvom det er så næringsrigt.

38 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Ingversen Taagard, 4. august 2019 kl. 18.48

Det ser ud til at du har brugt noget gødning som ikke har nok næring i sig.. Det du dyrker skal bruge masser af næring - Det jo ikke en blomst du har gang i.

Redigeret af administrator 6. august 2019 kl. 9.41.

Nyt svar til emnet »Vokser ikke! Hjælp:-))«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Vokser ikke! Hjælp:-))

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider