Forum

Solbær

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gitte Hansen, 19. juni 2019 kl. 14.15

Hej forum. Jeg kan ikke forstå hvorfor der kun kommer ganske få solbær på mine ca. 4 år gamle buske . De gav det første år? Mvh. Gitte Hansen

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 19. juni 2019 kl. 15.01

Den sene frost ødelagde mange af blomsterne, desværre. Men jeg får dog bær i år.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Hansen, 19. juni 2019 kl. 15.14

Det er desværre flere år de ikke har givet noget særligt

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. juni 2019 kl. 16.23

Så skal du se på jordens tilstand, og forhåbentlig ikke på skadelige sygdomme - de burde dog ikke komme i helt unge planter.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Hansen, 20. juni 2019 kl. 16.10

Jeg dyrker hindbær lige ved siden af, de trives fint og giver masser af bær. Det forbliver måske en gåde med de solbær😉 Vh. Gitte Hansen

5 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 20. juni 2019 kl. 22.02

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 20. juni 2019 kl. 22.46

Ærgerligt. Hvis du vil have et bud på årsagen må du komme med nogle oplysninger om hvordan planterne står og evt. et billede. Indtil videre ved vi kun at de er ca. fire år gamle og står ved siden af hindbærene...

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. juni 2019 kl. 7.45

Jeg ville grave dem op og plante Jostabær, også kaldet Solstik i stedet for. Det er en krydsning mellem solbær og stikkelsbær.
De giver et stort udbytte hvert år og er lidt mildere i smagen, og fejler aldrig noget. Jeg fik for 7 år siden en gren af planten, stak den i jorden og den slog rødder.

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Hansen, 21. juni 2019 kl. 14.19

Sender lige billeder af mine buske

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Hansen, 21. juni 2019 kl. 14.22

Et mere

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 21. juni 2019 kl. 14.46

Det ser ud som om, at dine solbær skal kæmpe om næring og sol med en hæk ...
Flyt dem 2 m. ud fra hækken og plant dem med min. 1½m. afstand, hvis du gerne vil have store buske.(til efteråret.) Med disse afstande høster jeg +2kg. bær om året pr. busk.
Hestemøg/ jorddække er også gavnligt.

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. juni 2019 kl. 15.47

Enig med James, medmindre hækken står nord for busken. I så fald er det nok kun næring og evt. vand den mangler.

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. juni 2019 kl. 16.28

Ja, og så skal du se, hvad det er for insekter eller svampe, der angriber dine solbær - de blade med buler er de interessante i den forbindelse.
Men ellers er det rigtigt, at de skal have mere gødning og sikkert også mere lys (herunder solskin).

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Hansen, 22. juni 2019 kl. 11.47

Ok ,jeg prøver at flytte dem og klippe dem ned. Mange tak for alle jeres svar. Vh. Gitte Hansen

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 22. juni 2019 kl. 13.14

Jeg ser ingen grund til at beskære så unge buske! Eneste undtagelse er, grene der krydser hinanden, knækkede grene - eller syge/svækkede grene. Om et par år kan du evt. fjerne en gl. mørk gren eller 2, men ikke før buskene begynder at give små bær. Ro på :)

Nyt svar til emnet »Solbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Solbær

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider