Skrevet af: Janni Blach, 21. juni 2019 kl. 6.34
Hjælp mine kartoffelplanter bliver gule og har en slags brune pletter på bladene
Skrevet af: Svend Høst, 21. juni 2019 kl. 8.09
Overvandning......
Skrevet af: Lone Brems, 21. juni 2019 kl. 9.42
Hej Janni Blach
Har du mon et billede af dine kartoffelplanter, du ku "lægge op" her i Forum ?
Det kan hjælpe med at indkredse mere præcist, hvorfor planterne ikke trives.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Janni Blach, 21. juni 2019 kl. 10.27
det gør jeg lige senere😳
Skrevet af: Lars Holt, 21. juni 2019 kl. 10.59
Mine tidlige kartofler er også begyndt at få gule blade og senere vil der komme brune blade, og bladene vil til sidst visne - det er fordi de har været klar til at spise i knap en måned.
De nye kartofler jeg lægger efter at de første er taget op bliver fint grønne.
Skrevet af: Janni Blach, 21. juni 2019 kl. 12.18
Okay - det er 1 gang jeg har kartofler!! havde hørt at der skal være blomst på først? men hvis ikke så forstår jeg det sådan at de er spiseklar???
Skrevet af: Janni Blach, 21. juni 2019 kl. 12.19
de ser sådan ud osse med pletter
Skrevet af: Janni Blach, 21. juni 2019 kl. 12.19
og sådan her
Skrevet af: Claus K Madsen, 21. juni 2019 kl. 12.42
Jeg tror det er kartoffelbladplet:
www.plante-doktor.dk/kartoffelbladpletsyge.htm
Mht. om de er klar til brug, så prøv at gav nogle knolde frem med en planteskovl uden at grave hele planten op.
Det er min erfaring at der er store forskelle fra sort til sort i forhold til sammenhængen mellem blomster og knold. Især de tidlige sorter er ofte klar før blomstringen.
Skrevet af: Lars Holt, 21. juni 2019 kl. 13.22
Du skal regne med en udviklingstid på 60 dage, men det afhænger lidt af vejret.
Skrevet af: Janni Blach, 21. juni 2019 kl. 14.40
Okay Tak for jeres svar! her nu høstet fine kartofler - ca 10 stk i pæn str!!! ved 2 stk planter- så kommer næste spørgsmål 😳 hvis jeg skal lægge flere kartofler, skal de så spire først ? Måske burde jeg læse mere om at dyrke kartofler😂
Skrevet af: Lars Holt, 21. juni 2019 kl. 16.21
Jeg har kartofler, der har ligget til forspiring fra efteråret, som er klar til at blive lagt.
Men har du ikke det, kan give dem godt med lys i et par dage, og så lægge dem. De skal helst vide, at det er i år, de skal vokse.
Men jeg har ingen erfaring med at lægge kartofler, der ikke er forspirede ;o)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kartoffel plante