Forum

Beskæring af blommetræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Kirk, 18. juli 2019 kl. 19.33

Hejsa,

Jeg har de sidste år prøvet at beskære mig blommetræ da jeg synes det sender nogle uforholdsmæssige lange nye grene ud.

Men jeg synes bare at de nye grene bliver længere år for år. Så nu er jeg kommet i tvivl, bør jeg beskære træet, f.eks. ved at skære noget af de markerede grene, eller jeg skal lade dem være?

Håber at nogle har lidt input til mit beskæringsprojekt :-)

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. juli 2019 kl. 19.55

Det er tydeligt, at det er plantens natur, at blive meget større, end det du beskærer det til.
Hvis du ikke foretager beskæring, som du plejer, vil det blive et meget større træ, end nu.
Håber, at det kan hjælpe dig i dine overvejelser.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Kirk, 18. juli 2019 kl. 20.27

Hej Lars,

Tak for dit svar!

I grunden må træet gerne blive en del større, så tænker du at jeg bør beskære det? De lange nye grene det laver, vil de blive kraftige med tiden eller vedblive med at være noget tyndt skravl?

Ville du forsætte med at beskære lidt, ud fra en betragtning om at det godt må blive større?

Peter

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 18. juli 2019 kl. 20.53

Hej Peter
Du skal altid "justere det" vil jeg kalde det, hvor alt uhensigtsmæssigt fjernes i månederne juli-august-september og resten af året må der ikke skæres i træet (bortset fra nødvendige podekviste) - så kan du bestemme træets størrelse og hvor tæt det må være. Du skal altid være opmærksom på at beskæring om sommeren hæmmer træets vækst, så når du gør det, vil du også få mindre vækst, men som Lars skriver, "det er træets natur at blive større" - for sådan er det. Men når vi planter noget, er det altså os der bestemmer og så er det bare at gøre det rigtigt, og få mest mulig fornøjelse ud af det - inklusive den frugt det nu kan give.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Kirk, 18. juli 2019 kl. 23.15

Hej Boi,

Også tak for dine input. Jeg tror min løsning bliver at jeg klipper omkring halvdelen af længden af de nye grene, så der er lidt styr på det :-)

Peter

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 19. juli 2019 kl. 7.51

Hej Peter Kirk

Jeg har samme problem med mit blommetræ (Opal). Da jeg overtog min have for 8 år siden, var det tydeligt, at træet aldrig havde været beskåret. Træet havde en uheldig asymmetrisk form, hvilket betød, at jeg var nødt til at beskære det.

Siden har jeg så hver sommer haft alle disse vanris, som man plejer at kalde de lange, tynde stritter, der ofte kommer året efter en beskæring. Jeg har selvfølgelig søgt vejledning, og jeg har fået at vide, at risikoen for vanris nedsættes, hvis man beskærer i sommermånederne, som også Boi Jensen råder til i kommentar nr. 3.

Men alligevel har der været mange vanris. Derfor mødte jeg op, da der blev holdt et kursus i beskæring for nylig. Og der fik jeg at vide, at man – når man fjerner de lange stritter – skal klippe et sted mellem første og fjerde blad i de nye bløde årsskud. Det skulle yderligere minimere risikoen for vanris.

Eftersom kurset foregik i juni måned, har jeg ikke haft mulighed for at efterprøve, om rådet virker. Det vil jo først vise sig til næste år ;-)

Men det var altså det råd, jeg fik. Og det er hermed givet videre. Du kunne jo evt. prøve at klippe efter første eller andet blad på en af de lange stritter og midtpå på en af de andre, og se om du til næste år kan se forskel i mængden af vanris.

M.v.h.

Doris Møller

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Kirk, 19. juli 2019 kl. 10.45

Hej Doris,

Tak for din kommentar og deling af din viden. Interessant om det virker. Jeg vil prøve at beskære træet som foreslået, så håber jeg at der bliver lidt færre af de vanris næste år :-)

Nyt svar til emnet »Beskæring af blommetræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Beskæring af blommetræ

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider