Forum

Hindbær udbytte…?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Kirk, 25. juli 2019 kl. 12.27

Hejsa,

Jeg går i overvejelser om at lave et bed med 8-10 efterårshindbærplanter.

Mit spørgsmål er så, hvor stort udbytte kan jeg forvente af sådan 8-10 planter?

Ifølge nedenstående artikel giver 10 planter 200-500 gram, det synes jeg lyder af meget lidt og næsten ikke besværet værd. Hvad er jeres erfaringer, hvor meget giver jeres planter?

www.bolius.dk/saadan-passer-og-plejer-du-dine-hindbaer-21183

Peter

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 25. juli 2019 kl. 12.41

Hindbær vejer jo ikke så meget. Men jeg vil tro, det passer meget godt.
250 g hindbær, konventionelle fra Polen, koster jo omkring 25 kroner.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. juli 2019 kl. 13.28

Det er lavt sat, måske passer det på 1./ 2. års planter, men du skal tænke på, at 10 planter i en række giver mange skud. 20-50 gram pr. bærende skud lyder mere passende.

I følge min kone, så giver sådan en række 2-3 kg. Hun høster og fryser vores bær i 250 grams portioner fra vores to rækker med oprindeligt 7 planter i hvert bed - hun er troværdig :)

I dag er der mindst 100 bærende skud i hver række af Autumn Bliss

Jeg passer bedene/ rækkerne mht beskæring, gødskning (kompost ikke andet) OG vanding. De skal stå i sol og fugtighedsbevarende humusrig jord.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. juli 2019 kl. 13.35

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 25. juli 2019 kl. 14.24

Hej Peter Kirk

Hvis du i år planter 8-10 planter, som du formodentlig kan få gratis, hvis du spørger dig lidt frem, vil de i løbet af et par år blive til mange nye planter, som Tom Andersen også skriver.

Jeg plantede i sommeren 2011 8-10 efterårs-hindbærplanter. Det kan da godt være, at første høst var lidt sparsom. Men ellers har jeg i alle årene plukket ca. 6-7 kg hindbær pr. sæson. Dog skal det lige tilføjes, at jeg vander dem.

Efter min mening er efterårshindbær den afgrøde, der allerbedst betaler sig. Der er ikke meget arbejde med dem, og de bliver aldrig syge eller spist af fugle.

Jeg vil i øvrigt råde dig til at være opmærksom på, at området uden om hindbærbedet vil myldre med hindbærskud. Det er derfor, at det er så nemt at få hindbærplanter gratis. Jeg har mine hindbær i et bed midt i græsplænen, og det gør ikke så meget, at jeg hele tiden skal fjerne hindbærplanter fra græsplænen. Det er hurtigt gjort.

Men mine brombær derimod, som ellers aldrig i alle disse år har sat uvelkomne skud, er begyndt at sætte skud overalt: midt i hækken, midt i rødebederækken …

Derfor skal man vælge det sted, hvor man vil plante hindbær og brombær, med omhu ;-)

M.v.h.

Doris Møller

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. juli 2019 kl. 15.02

-hel enig med Doris. Vores står også i bed med græs rundt om, hvor plæneklipperen klarer de fleste skud, men de kan overraske alligevel og dukke op 4-4 meter fra rækken :)

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 25. juli 2019 kl. 15.26

Hvilken sort synes I bedst om. Alle gratis stiklinger beskrives som Autumn Bliss, men jeg må konstatere, at en del af mine giver bær om sommeren.
Og der er jo også flere efterårssorter?

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 25. juli 2019 kl. 15.41

Jeg synes Aroma Queen smager rigtig godt. Jeg plantede Polka samtidig og der var klar forskel. Begge havde jeg læst skulle være bedre end Autumn bliss.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Kirk, 25. juli 2019 kl. 18.13

Hej alle,

Tusind tak for jeres kommentarer og input!

Det lader til at der med tiden vil være muligt at høste betydeligt mere end 200-500 gram på et bed der er 4-5 meter langt:-)

Er det et stort problem at hindbær sætter rodskud?

Jeg har læst flere steder at det er en god ide at sætte hindbær i foråret, men tænker at det vel må være bedre at sætte dem i efteråret, sådan at de har lidt tid til at vokse til inden vinteren?

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 26. juli 2019 kl. 6.51

Hej igen, Peter Kirk

Jeg synes, at det lyder som en god plan at plante hindbær i efteråret, i god tid før vinteren og på et tidspunkt, hvor der er tilpas med fugt i jorden, så du ikke behøver at vande.

Nej, når man ved, at hindbærplanter sætter rodskud, så er det ikke noget problem. Så kan man indrette sig på det, sådan at man ikke lige sår en række persille eller fine sommerblomster lige ved siden af hindbærbedet.

Men det er klart, at hvis man ikke ved det og ikke indretter sig efter det, således som det er sket for mig med brombærbusken, kan det give ærgrelser. Det er ikke sjovt, når der pludselig kommer en brombærbusk i en nysået række rødbeder!

M.v.h.

Doris Møller

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Kirk, 26. juli 2019 kl. 12.17

Hej Doris,

Tak for dine uddybende kommentarer, det ser ud til at jeg hellere må kaste mig ud i hindbær projektet:-)

Peter

Nyt svar til emnet »Hindbær udbytte…?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hindbær udbytte…?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider