Forum

Honings fruheste

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 25. juli 2019 kl. 15.34

Er der andre som dyrker ovennævnte stikkelsbær? Jeg spekulerer på om jeg har den rigtige for jeg har set billeder hvor den er mere gul. Faktisk ligner den Invicta men de smager nu ikke ens. (Beklager de to gange omlyd som mangler i sortsnavnet).

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 25. juli 2019 kl. 17.45

Hej Claus
Det ligner godt nok - og husk at frugt og bær ofte bliver anderledes i forhold til jordforhold, gødning og vanding. Mine er ved at modne nu.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 25. juli 2019 kl. 20.57

Tak Boi. Jeg er bare lidt på vagt fordi jeg før har oplevet at få leveret åbenlyst forkerte sorter. Den har heller ikke haft stikkelsbærdræber og det er også lidt sært. Men den smager heldigvis som forventet. Jeg har snacket af den i to uger nu.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 25. juli 2019 kl. 20.58

Genau Ingeborg. Kender du den?

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. juli 2019 kl. 10.34

@ Claus
Nej, jeg kender den ikke, men din stavemåde gjorde mig nysgerrig. Imidlertid studerer jeg gerne videre på planter der er nye for mig. Jeg kunne fristes til at købe et par opstammede af Hönings Früheste. (fruheste er ikke pruheste , men betyder bare tidligste :-)) og selvfølgelig ved Claus det!
Findes de mon opstammede? Er det nogen man kan bestille? Jeg vil gerne have opstammede fordi de skal stå i et område med høstanemoner.
Ingeborg
.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 27. juli 2019 kl. 11.28

Det ved jeg :-) og den manglende omlyd skyldes at jeg skrev direkte fra mobilen som mærkeligt nok ikke kan lave det.

Jeg har aldrig set den opstammet og den er i det hele taget lidt svær at opdrive. Jeg købte min på den tyske siden du linker til, men siden kan jeg forstå at Boi er begyndt at forhandle dem her hjemme.
Tidligere var den vist meget udbredt, men den er fortrængt af sorter som er mere resistente overfor meldugsygdommen stikkelsbærdræber.
Et alternativ kunne være en opstammet Larell. Den er tronfri og så vidt jeg har kunnet læse mig til god at spise fra busken (sød). Dem har jeg tit set i handlen, men jeg har ikke selv smagt den. Det er en rød stikkelsbær.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 27. juli 2019 kl. 16.32

Hej Ingeborg og Claus
Podede stikkelsbær findes kun i ganske få sorter og det er fordi der kun sælges ganske få af dem. Og Hönings Früheste har jeg aldrig set podet på stamme. Jeg gør det heller ikke, for det er et stort arbejde for at få noget specielt. De er heller ikke så nemme at opdrive de rigtige grundstammer til.

Nyt svar til emnet »Honings fruheste«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Honings fruheste

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider