Forum

Græskar, hvilken art?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anna Larsen, 8. august 2019 kl. 11.55

Jeg har fået disse græskar af min nabo. (Se billedet.) Men vi er i tvivl om, hvilken slags, der er tale om. De har nemlig sået sig selv i naboens have. Jeg vil gerne vide arten, så jeg bedre kan bestemme, hvad de skal bruges til. Skal de evt. eftermodnes?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. august 2019 kl. 17.26

Hej Anna Larsen

Når græskarrene er selvsåede er de nok også bestøvet uden at det vides med bestemthed hvilke sorter, der på den måde er blandet sammen.
Det er der en vis risiko ved - så det allerførste du skal gøre er at snitte en lille bid ud af græskarrene - der er mulighed for, at "krydsningen" mellem to sorter har resulteret i, at de græskar du står med nu indeholder det giftige stof cucurbitacin.
Spiser man nogle mundfulde får man en (træls!) forgiftning.
Så smag og spyt ud, hvis der er bittersmag.

MEN det er også en mulighed, at du står med nogen velsmagende og let anvendelige græskar.
Sortsbestemmelsen er svær - men du kan få en fornemmelse af i hvilken retning du skal søge ved at læse nogen af de mange artikler i Havenyt's arkiv. Skriv søgeordet Græskar i feletet øverst på denne side - så dukker der en lang stribe artikler op.
Jeg vil foreslå, at du først kigger i Lila Towle's og Karna Maj's artikler.

Venlig hilsen
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Larsen, 10. august 2019 kl. 11.48

Hej Lone,
tak for dit svar og advarslen om evt. giftige græskar.
Jeg smagte en lille bid af det ene græskar, det var fabelagtigt!
Nærmest som en squash, bare lidt hårdere og måske også lidt sødere.
Nu skal jeg så bare finde ud af, hvad det skal bruges til. §;o)

Mvh Anna

Nyt svar til emnet »Græskar, hvilken art?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Græskar, hvilken art?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider