Forum

Meldug & andet sjov i Kompostbunken.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 9. august 2019 kl. 11.41

Er det sikkert at smide planterester med meldug og andre sjove pletter i kompostbeholderen?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. august 2019 kl. 17.36

Ja

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 9. august 2019 kl. 18.35

Det kommer an på, om du varmkomposterer. Hvis temperaturen kommer op omkring 70-75 grader, dør både sygdomme, ukrudtsfrø og skadedyr.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 10. august 2019 kl. 7.30

Det er ligegyldigt om det er kold eller varm kompostering - selvfølgelig vil varmen i en varmekompostering dræbe en del levende organismer, men almindelig "kold" kompostering overlever kun få smitsomme plantesygdomme og meldug er ikke en af dem :)

Smitstoffet (primært svampe bakterier og virus) er stort set derude konstant - når dine planter bliver angrebet er det ofte fordi de ikke har de rette vækstbetingelser/ er svækkede. Med hensyn til skadedyrsangreb kan det også hænge sammen med manglende balance imellem skade- og nyttedyr.

Jeg har de seneste uger fulgt et luseangreb på én af vores palmeliljer, som stort set er udryddet af hvepse fra et nærliggende bo - alt imens havenyts forum prøver at finde på metoder til at udrydde hvepse OMG :-D

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 10. august 2019 kl. 7.31

Det er helt nyt for mig. Har købt en kompostbeholder i Silvan samt en håndfuld orme. Jeg tvivler dog på at der kan blive over 70 grader i den med det vejr vi har.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 10. august 2019 kl. 12.11

Man skal bestemte ikke røre ved hvepse betanden på nogen måder. Syndt folk syntes alt hvad driller lidt skal udryddes. Ved du hvor lang tid der går med sådan noget kold kompostering før det er brugbart?

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. august 2019 kl. 13.39

Ormekompost og varmkompostering er to forskellige metoder.

Ormene kan slet ikke tåle så meget varme. Kompostering med orme er velegnet hvis du vil kompostere små mængder løbende og hvis materialet er appetitligt for ormene (ikke for træ-agtigt). Godt til f.eks. grønt køkkenaffald.

Varmkompostering kræver en stor mængde på en gang og så er det mikroorganismer som søger for nedbrydningen og varmen.

Jeg er enig i at du sagtens kan kompostere planter med meldug og kompost har generelt en god effekt på de sygdomsfremkaldende mikroorganismer. Alt hvad der "bare" giver plamager af en eller anden art på bladene komposterer jeg gerne. Har materialet haft mere alvorlige sygdomme kører jeg det på genbrugspladsen. Især hvis det er noget som er kendt for at være jordbårent.

Nyt svar til emnet »Meldug & andet sjov i Kompostbunken.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Meldug & andet sjov i Kompostbunken.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider