Forum

Højbed opstart i auguest eller til forår

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Johansen, 15. august 2019 kl. 19.50

Hej med jer,

Efter noget længere tid end planlagt, har vi lige fået bygget et fint højbed (eller hvad det nu hedder, jeg kender ikke terminologien) til vores have.
Det er et bed bestående af tre kasser, som alle har bund i sig, så der er ikke kontakt med jorden/fliserne nedenunder.

Nu da vi skriver midt august, er vi blevet noget i tvivl om vi skal putte jord i de her kasser nu, eller om det er bedre at lade dem stå tomme indtil starten på foråret?
Jorden vil komme fra den lokale genbrugsplads, og evt. blandet med noget andet jord, men altså ikke fra et eksisterende bed.

Hvis anbefalingen er at vi putter jord i kasserne nu, er der så andet vi bør gøre? er der f.eks. noget vi kan/bør plante nu enten til gavn for jorden, eller simpelthen fordi det skal plantes nu for at være klar næste år?

Håber I kan komme med gode råd.
med venlig hilsen
Rasmus

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 15. august 2019 kl. 20.25

Det du laver er en plantekasse. Komposten fra genbrugsstationen er fin, men for næringsrig for mange planter.

Du skriver ikke, hvad du kunne tænke dig at dyrke. Husk at kassen skal kunne dræne sig. Ellers står planterne i vand - og det kan mange ikke tåle. Eller kassen rådner væk på få år.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 15. august 2019 kl. 21.24

Hej Rasmus Johansen

HVIS Jeres mål er at kunne høste grøntsager vil jeg foreslå, at I overvejer en meget enkel metode: Dyrkning i sand.
Det er helt nødvendigt som Freya Grossmann er inde på, at der er sørger for dræn, inden I fylder plantekasserne.

Karna Maj beskriver de grundlæggende principper for dyrkning i sand i artiklen "Hvilke planter kan dyrkes i sand og grus?" - bare skriv titlen i søgefeltet øverst her på Havenyt's side, så dukker den op fra arkivet.
Og søg derfra videre til Niels Åkerstedt's grundige beskrivelse.

Hvis I vælger at bruge denne metode kan det være rigtig fint at starte nu - og hurtigst muligt efter at kasserne er fyldt op sås et blandet grønt jorddække som kan give struktur til de øverste 10 - 20 cm af sandfyldet i plantekasserne.
Frøindkøbet kunne indeholde disse arter: Havre, Honningurt, Blodkløver - og fremgangsmåden er enkel. Så og lad hele molevitten blive stående frem til det bliver såtid næste forår (de tidligste ting - ærter og løg - kan komme i jorden, når den er nået op på ca 10 grader i ca 10 cm dybde på).
Inden såning trækker i blot de visne / levende grøngødnings-planter op og løsner sandet helt overfladisk - så er såbedet klar !

Planlægningen af tilførsel af plantenæring sker ved at I overholder de grundlæggende principper i et normalt sædskifte - det sikrer at næringskrævende planter (Kål, kartofler, squash) de følgende to vækstsæsoner følges af mindre (gulerødder, rødbeder) og mindre (bønner, ærter, krydderurter) næringskrævende planter.

Om sædskifte er der også masser af artikler i Havenyt's arkiv - bare søg løs ;-)

Men I kan også gå en lidt anden vej med monokultur af få planter: Én plantekasse med Asparges (sandet dækkes med 10 - 15 cm tang hvert forår), èn plantekasse med krydderurter (sandet holdes gennem vækstsæsonen dækket med et tyndt lag ( 1 - 2 cm) græsafklip og én plantekasse med jordbær (Plantes nu! og sandet dækkes med havekompost i et lag på 3 - 4 cm, som holdes vedlige gennem forår og forsommer. Inden modning dækkes kompostlaget med halm, så bærrene kan spises direkte fra planten... hamen fjernes efter høstperioden og der lægges igen lidt havekompost ud på jordoverfladen.
Denne fremgangsmåde kan være udmærket, mens man over nogen år iagttager vækstprocesserne og lægger mærke til, hvad der trives og ikke trives. På den måde får man uden at skulle forholde sig til mange forskellige planters behov opsamlet god grundlæggende viden om havedyrkning.
Krydderurter kan indgå i mange forskellige retter og de har en meget lang høstperiode. Hvis i planter nogen af de rigtblomstrende (Purløg, Merian, Timian, Koriander) får I ud over velsmag til egen tallerken også et tiltrækkende nektar-tilbud til mange insekter - godt for biodiversiteten !

HVIS I derimod er mere til stauder, forårsløg og den slags er sanddyrkning næppe den gode metode, fordi de meget forskellige planter kan have helt forskellige krav til fx nærings- og kalkindhold.
Det bliver formentlig for besværligt at kunne dosere bare nogenlunde rigtigt i forhold til mange forskellige planters behov.
Er det målet vil jeg foreslå dræning og en god muld tilsat sand i forholdet 3 dele muld+ 1del sand.

Venlig hilsen
Lone

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Johansen, 15. august 2019 kl. 21.56

Tak for jeres svar.

Der vil være boret huller i bunden af kasse, hvilket vi håber vil være nok til dræning. (evt. kan vi lægge nogle sten nederst, så jorden ikke direkte dækker hullerne).

I forhold til sand, så lyder det spændende, og det vil vi måske kigge mere på, men vi er stadig også interesseret i en løsning, der er mere jordbaseret.
Jeg forstår godt at folk har mange ideer, og erfaringer, men jeg må indrømme at det meget hurtigt bliver kompliceret for nogle der er nye i forhold til dyrkning af grøntsager. Vi har i hvert fald opdaget, at vi ikke skal begive os ud i alt for kompliceret ting i vores have endnu, for så bliver det for omfattende og vi mister modet omkring projektet. Så vi forsøger at holde det simpelt.
Vi har blade, græs afklip, og jord tilgængeligt, (og måske kompost, når vi engang få mere liv i den), og vil nødigt skulle ud og finde halm, tang, og andre ting, så bliver projektet nemlig pludselig meget stort.

Vi har ikke en klar plan om hvad vi gerne vil dyrke, men vi har snakket om krydderurter (rosmarin, basilikum og evt. timian), simpel salat, løg, og ærter. Ikke nødvendigvis det hele på en gang, men det er lige de ting vi umiddelbart har snakket om.

Håber det evt. hjælper på videre råd?

venlig hilsen
Rasmus

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. august 2019 kl. 9.09

@Rasmus
Jeg synes desværre også at de lange og sikkert meget kompetente svar ville afskrække mig. Fortæl lige, hvor store bedene er. Står de direkte på fliser? Er det nærmere kasser med en større højde end et bed, som er ca 20-30 cm over jorden ?
Jeg har med succes dyrket min have - også økologisk. Der er ingen, der har fortalt dig at du kan blande kompostjorden fra genbrug med sand, så det bliver mere næringsfattigt. At du kan gøre det nu og at næringsstofferne vil blive en del udvaskede inden foråret, hvis vandet altså kan løbe ud. Grønne planter nu vil gøde jorden, fordi de komposteres i overfladen.
Hvorfor er der bund i kasserne? Hvad er kasserne lavet af ?
Ingeborg

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. august 2019 kl. 9.14

Projektet må jo være startet allerede, hvad med et foto? Jeg har på fornemmelsen at bedene er anlagt på bestående fliser og at i ikke ønsker jord ud af bunden på kasserne?
Foto ønskes.
Ingeborg

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 16. august 2019 kl. 14.36

Hvis man er grundlæggende i tvivl om drænhuller i højbedet, så kan der være mere at hente her:
www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/19801.html
www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/19801.html#e135428

Nyt svar til emnet »Højbed opstart i auguest eller til forår«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Højbed opstart i auguest eller til forår

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider