Forum

Squash og pærerust

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 20. august 2019 kl. 9.06

Hej til jer der er så altvidende
Jeg har to spørgsmål.
1) jeg har squash planten trombonini både i drivhus og udendørs. De vokser fint ikke overdrevet, og sætter masser af blomster. Gule. Men problemet er at 90 % af disse er han blomster altså unden frugt anlæg. Resterende 10 % visner ca halvdelen når squash frugterne er knapt 10 cm. Resterende udvikler sig normalt. Ingen forskel på inde/ude planter.
I drivhus står planten jord m hestemøg og kompost fra egen avl blandet i. Udendørs i plantesække, der er tilført lidt gødning hen ad vejen. Hvad har jeg gjort forkert! ps sidste år fik jeg oceaner af disse squash i drivhus under samme jordforhold!
Ps. Al jord er udskiftet fra sidste år i drivhuset.

2) jeg har et pæretræ tæt på drivhuset. Det er let angrebet af pærerust, men ingen problemer m mængden af raske pærer. Jeg fjerner blade så hurtigt, jeg ka se angreb. Nu har jeg set få blade m lign pærerust svamp på min 3 årlige vindrue i drivhus. Ka det være pærerust den er smittet med?
På forhånd tak for svar
Vh Benedikte

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. august 2019 kl. 20.32

Jeg har aldrig hørt om pærerust i vin.
Send et billede.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 21. august 2019 kl. 9.26

Hej Benedikte Rasmussen

Jeg har hørt om problemet med squash før, men aldrig selv været udsat for det – før i år! I år har jeg kun en enkelt squash-plante og ikke to, som jeg plejer. Jeg blev træt af at rende naboerne på dørene for at få dem til at tage imod overskuds-squash. Derfor har jeg kun en plante.

Min enlige plante havde også stort set kun han-blomster til at begynde med, og af de få frugter, der blev dannet, sygnede flere hen. Jeg har prøvet at finde en forklaring og fundet dette:

haveselskabet.dk/sos/squashen-er-gaet-i-sta

www.havenyt.dk/spoergsmaal/koekkenhaven/617.html

I mellemtiden har min plante forgrenet sig, sådan at der nu er tre toppe, og nu skal jeg love for, at der bliver dannet frugter! Flere end jeg kan spise!

M.v.h.

Doris Møller

Nyt svar til emnet »Squash og pærerust«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Squash og pærerust

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider