Forum

Høst af udendørs tomater

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 3. september 2019 kl. 9.20

Hvornår høster man de udendørs tomater? Der er udsigt til en del regn og temperaturen er faldet. Der er en del mere eller mindre modne og de grønne tilbage.Der er sygdom i nogle af sorterne - en plet der breder sig og ødelægger tomaten.Har løbende fjernet syge frugter. Ved ikke hvad det er - har ikke set det før. Måske en god ide at redde hvad reddes kan?

Hvordan vurderer I høsttidspunkt?

1 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. september 2019 kl. 10.22

Det er desværre en virus som kommer med vinden , late blight er den engelske betegnelse , det er noget skimmel , men prøv at google det , alt der sygt skal fjernes i en sort sæk , både planten og frugterne , der må ikke ligge noget på jorden , ellers kommer det igen næste år , og det bedste ville være en kold vinter som ville dræbe vira .

Jeg lader tomaterne sidde indtil de er røde eller når der er nattefrost på vej , september har startet efterårsagtigt , men der kan sagtens komme en sommerlig periode som varer langt ind i oktober ,

2 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 3. september 2019 kl. 13.49

Så prøver jeg at lade dem sidde lidt endnu og ser om virusangrebet kan håndteres. Det er da noget stads at få ind i haven! To sorter er slet ikke angrebet : Sweet million - en F1 og en gul ribstomat - øko. Resistente måske. Intet angreb i drivhuset. En bøftomatsort har ikke leveret een eneste rask tomat. Købte en pose frø med blandede sorter - lidt for sjov - så jeg ved ikke hvilke sorter der var i.

3 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. september 2019 kl. 14.10

Det er ganske tilfældigt hvilke tomatplanter der bliver ramt , og der er ingen sorter der er Resistente , desværre..............

4 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 3. september 2019 kl. 20.19

Synes der er mange plantesygdomme i år. Fx på roserne og æblerne. Sikkert pga varmt fugtigt vejr. Men jeg plukker dem først røde eller næsten røde.

5 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 3. september 2019 kl. 20.59

Lene, hvad med et foto af en angrebet plante og frugt.
Tænker at det kunne være kartoffelskimmel, det kan komme langvejs fra med vinden.

6 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 4. september 2019 kl. 11.01

Billeder af tomater mm

7 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 4. september 2019 kl. 11.01

Billeder af tomater mm

8 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 4. september 2019 kl. 11.13

fortsat -

9 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 4. september 2019 kl. 11.14

blad

10 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 4. september 2019 kl. 11.17

Og så ribstomaterne - vokser helt ustyrligt. Vildnis efter ferien. Ingen sygdom udover lidt skimmel på nogle blade.

Undrer mig lidt over hvis det er skimmel der har ramt tomatfrugterne. Har altid skimmel i een eller anden grad men aldrig på frugterne.

11 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. september 2019 kl. 11.48

ja det er late blight tomato disease eller tomatskimmel det er den samme svamp som ødelagde kartoffelhøsten i Irland i 1840erne .

Hvis du kan læse engelsk så prøv at læse her = www.planetnatural.com/pest-problem-solver/plant-disease/late-blight/

12 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. september 2019 kl. 13.50

Jeg var lige ude for at kigge på mine Favorita, som har givet enormt mange tomater - og jeg fandt blandt rigtig mange modne og halvmodne tomater een eneste, som så ud til at kunne have en sygdom. Skal jeg bare holde øje med planterne og fjerne eventuelle nye syge tomater? Bladene ser fine ud.
Ingeborg

13 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 4. september 2019 kl. 16.02

@Svend. Ser ud til at man godt kan gøre noget. Nok for sent nu, men til næste år hvis det kommer igen. Gad vide om padderokkete kan bruges???? Kan ikke lige umiddelbart se hvad de foreslåede midler til ø-brug indeholder, men det kan man måske godt finde ud af.

Tror nu nok jeg vil høste snarest- de knap fuldmodne kan jo godt bruges i sammenkogte retter o.lign.

@ Ingeborg. Lægger lige et billede ind der ligner dit :) Tror det er en god ide at kassere syge frugter og blade hurtigt. Synes det ser ud til at reducere angrebet - om ikke andet giver det luft omkring tomaterne.

14 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. september 2019 kl. 17.41

Der er kun en ting at gøre , når man opdager at en plante er angrebet af denne her svamp , det er åbenbart ikke en virus som jeg læste et andet sted , kasser hele planten helst med jordklump , op i en sort sæk , sygdommen starter nedefra sidst på sæsonen , bladene visner og frugterne får mørke pletter .
Smitten kan komme fra planten selv eller fra frøene som man selv har høstet eller med vinden , det er nok en god ide ikke at dyrke tomater/kartofler i det bed næste år , men noget helt andet .
Og det anbefales at holde en god afstand mellem tomatplanterne .
Selvom man plukker de øverste tilsyneladene sunde grønne tomater af så vil nogle eller mange af dem blive sortplettet før de bliver helt røde og må kasseres .
Jeg har selv idag gravet 8 syge planter op i et bed , de 6 kom fra samme frøportion . og må have smittet de sidste 2 af en anden sort , i et andet tomatbed 1 m der fra er der 16 tomatplanter som ser sunde ud.... endnu.
Jeg tror ikke at padderokthe har nogen effekt , men prøv det.

15 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 4. september 2019 kl. 20.44

Ja så ved man da hvad man skal lave når regnen holder op! Øv altså.

Jeg skal næste år have asparges og jordskogger der hvor tomaterne står. Kunne jo være smart at have kartoflerne så langt væk som muligt, men det kan blive svært.

Bliver nok de to ikke angrebne tomatsorter jeg skal satse på næste år. Ingen eksperimenter.

16 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 5. september 2019 kl. 11.25

Så er høsten i hus fra de inficerede planter - så skal jeg lige finde ud af hvad jeg kan bruge den til. De røde til Cammilla Plums henkogte tomater - men de fisefarvede og de grønne skal jeg lige overveje. Gode ideer?

17 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 5. september 2019 kl. 11.26

Høsten

18 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 5. september 2019 kl. 17.46

De grønne skal bare ligge mørkt, så får de lidt farve og lidt smag. Syltede grønne tomater smager godt til flæskesteg.

19 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. september 2019 kl. 20.55

Jeg har grønne tomater liggende mørkt og de sidste modner ved juletid , man kan fremskynde modningen ved at lægge en grøn banan sammen med de tomater man vil modne......

20 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 6. september 2019 kl. 8.04

Mon det duer at gemme hvis de har smittekim på sig?

Fandt denne gamle traver frem med opskrifter på forskelligt med grønne tomater. Har fulgt mig gennem mange år - er både gammel og slidt. Bemærk prisen. Bedårende!

21 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 6. september 2019 kl. 8.05

fortsat

22 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 6. september 2019 kl. 8.11

Så engang en film der hed: "Stegte grønne tomater". Kan ikke huske om de spiste det eller hvorfor filmen hed sådan. Kan man mon stege dem ? Måske et forsøg værd.

23 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. september 2019 kl. 8.56

Ja, denne lille bog er guld værd også hos mig. Den har dog efterhånden dobbelt så mange sider, fordi jeg lægger/klistrer sedler ind med mine egne notater. Et af de bedste notater er en beregning af, hvor store eller mange glas der skal bruges til hvor mange kg frugt/lage. Jeg må jo købe rødbeder etc, så mængderne er omregnet til den mængde rødbeder sælges i.
Ingeborg

24 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. september 2019 kl. 10.14

Lene .........prøv at google : Stegte grønne tomater , så får du både en opskrift og oplysninger om filmen...........

25 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 6. september 2019 kl. 10.54

@Ingeborg. Det samme her .

26 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 6. september 2019 kl. 10.56

@ Svend. Sørme ja. Det havde jeg ikke lige tænkt på. Skal da prøves i aften. Nok lidt fed mad - men så må man have noget magert til.

Nyt svar til emnet »Høst af udendørs tomater«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Høst af udendørs tomater

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider