Forum

Hvilken pæresort smager bedst?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 5. september 2019 kl. 18.14

Hej i forum

Jeg har besluttet at plante et pæretræ, men er i tvivl om hvilken sort der er bedst.
Jeg er interesseret i en sød og aromatisk pære. Camilla Plum, hvis mad jeg sætter stor pris på, foreslår i bogen Sødt sorten Doyenne de Comice, som både skulle være en god spisepære og god til syltning og desserter. Er der nogen der kender den eller har erfaring med en anden delikat pæresort, der er sund?

Træet kommer til at stå på en solåben plads med rimelig god jordkvalitet, og med en del vind fra vest.

Hvad har I af erfaringer?

Mvh. Marie Louise

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. september 2019 kl. 19.19

Den vil jeg også anbefale. Mange pæresorter bliver ofte ramt af diverse sygdomme at man skal være heldig at få noget ud af dem. Især når de skal dyrkes økologisk.
Det siges at Danmark er det nordligste land man kan dyrke pærer i, men ved ikke om det er rigtigt. Jeg har set pæretræer gro højt oppe i Sverige, men godt nok på vildstammer og i deres pometer, som de har mange af, gror der også mange sorter.

Der findes mange skønne sorter pærer som f. eks gråpærer, der ikke dyrkes mere og som får sygdomme. Men jeg ville nok kigge på planteskolen og se hvad der er kommet af nyt og så håbe at der er kommet bedre sorter med tiden.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 5. september 2019 kl. 19.57

Jeg har selv Doyenne de Comice, det er min yndlingspære. Men jeg er også rigtig glad for mine Clara Friis pærer. De bærer dog kun hvert andet år.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. september 2019 kl. 22.40

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 6. september 2019 kl. 7.34

Tak for de gode svar:-)
Det er en vigtig oplysning at få, at pæretræer ikke er selvbestøvende. Det havde jeg ikke overvejet. Nu vil jeg anskaffe et Doyenne-træ og et Grev Moltke-træ.

Igen tak for svarene.

Mvh. Marie Louise

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 6. september 2019 kl. 9.35

Hej Marie Louise
Du er på gal vej - for Grev Moltke kan intet bestøve - så den kan du kun have som en tredie sort. Det samme gælder for en del andre pæresorter også, bl.a. gråpære og en af de aller bedste "Dobbelt Philip". Men du har andre muligheder, f.eks. Concorde, Jeanne D´arc, Soldat Laboureur, Herrepære og Marguerite Marillat, alle forholdsvis sene pæresorter. Skal det være nogle af de bedste tidlige sorter, kan Giffard og Ananas de Courtrai anbefales.
www.de-gamle-sorte.dk

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 6. september 2019 kl. 11.40

Hej Boi

Tak for informationen. Det må blive Ananas-pæren så:-)

Mvh. Marie Louise

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 6. september 2019 kl. 20.06

Pærer er lidt specielle mht. bestøvning. Nogle sorter kan bestøve hinanden og andre ikke. Blot fordi bestøvningen kan foregå den ene vej er det ikke sikkert at den fungerer den anden vej.

Inden du køber træer bør du slå op i en bestøvningsoversigt (google dette +pære).

Nyt svar til emnet »Hvilken pæresort smager bedst?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvilken pæresort smager bedst?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider