Forum

Jordforbedring med komøg

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eva Vith, 7. oktober 2019 kl. 20.13

Hvis jeg aktuelt jordforbedrer med komøg og breder et tyndt lag komøg over over hele mit grøntsagsbed og lader det stå en måneds tid, indtil november, er det så okay at dække jordstykket over med sort plast, som jeg først fjerner i marts måned?

På forhånd tak!

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: F. Christensen, 7. oktober 2019 kl. 22.04

Hvorfor vil du dække jorden over med sort plastik om vinteren ?

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. oktober 2019 kl. 22.22

I køkkenhaven er der ingen behov for ukrudtsdug. Dyrkning af grøntsager fjerner samtidig ukrudt.
Komøg bør nok først udbringes i foråret, når der gror noget, der kan modtage næringsstofferne.
I efteråret er det uomsat kompost, der kan udbringes i køkkenhaven.

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. oktober 2019 kl. 22.57

Undskyld mit spørgsmål, men hvilken konsistent har komøg på denne tid af året? Jeg mener det du vil bringe ud nu?
Ingeborg

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Vith, 8. oktober 2019 kl. 10.54

Jeg regner med at det er frisk komøg, og derfor vil jeg godt have det lagt på nu. For jeg tror det er for kraftigt at lægge på til foråret, til de små spirer

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Vith, 8. oktober 2019 kl. 10.55

Mange tak for svar!

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Vith, 8. oktober 2019 kl. 10.56

Det har jeg gjort i flere år for at hindre mit jordstykke er fyldt med ukrudt ved forårstid...

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. oktober 2019 kl. 11.01

Hvad er det i grunden du spørger om? Du har jo behandlet med komøg i flere år skriver du. Frisk eller tørret må du også vide noget om. Jeg er bare nysgerrig og ser i ånden at du går og samler tørre kokager.
Ingeborg

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: F. Christensen, 8. oktober 2019 kl. 11.34

Hvis det er frisk komøg fra stalden godt med halm i så giv køkkenhaven et godt lag enten efterår, vinter eller forår, og grav/fræs det ned om foråret inden du sår eller planter.

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. oktober 2019 kl. 15.55

@ Eva.
Det er lidt svært at tolke, hvor dine svar hører til.

Frisk komøg bør lægges i en kompostbunke (gerne med komøg alene), og så bringes ud i foråret, så næringsstofferne bevares.
Er du bange for, at det er for kraftigt, bringer du det ud i tyndere lag over flere gange.

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Vith, 8. oktober 2019 kl. 16.08

Tak skal du have, jeg vil følge dit råd!
Mvh. Eva

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Vith, 8. oktober 2019 kl. 16.10

Mange tak for dit råd!
Mvh. Eva

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. oktober 2019 kl. 16.16

@Eva

til dit første indlæg: god plan!

Mindre arbejde i foråret og det tynde lag møg er delvist omsat og omsætningen accellererer med stigende varme.

galimatias at grave eller fræse møg ned.

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. oktober 2019 kl. 17.38

Du kan muligvis finde flere gode fif til din havedyrkning i disse links:
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/goedning/

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. oktober 2019 kl. 22.42

Må jeg sprede gylle og komøg ud i haven

www.bolius.dk/maa-du-sprede-gylle-og-komoeg-i-haven-26801

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Hansen, 14. oktober 2019 kl. 14.29

Tak for jeres indlæg om komøg. Det har været en god inspiration og noget, som jeg vil bruge i mine højbede fremadrettet. Dog er jeg i tvivl om jeg kan bruge komøg til mine bede hele året? Jeg kan klart anbefale at bruge højbede til jeres grønsager og frugter. Det har jeg haft glæde af hele sommeren. Det er første år mine afgrøder har fået fred fra de dumme snegle, som ellers har ødelagt min høst hver eneste år. Jeg har bygget mit eget højbed med stålplader fra Profilmetal, da deres plader har en skrå hældning, som gør sneglene ikke har kunne kravle op. Med en dårlig ryg har det været en god løsning over sommeren for mig at have min grønsager og frugter placeret højere, da jeg slap for at bukke mig ned og fjerne ukrudt. Jeg kan med fordel anbefale, at I laver jeres højbede efter jeres højde, så slipper man for at skulle overanstrenge sin ryg.

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Hansen, 14. oktober 2019 kl. 14.29

Tak for jeres indlæg om komøg. Det har været en god inspiration og noget, som jeg vil bruge i mine højbede fremadrettet. Dog er jeg i tvivl om jeg kan bruge komøg til mine bede hele året? Jeg kan klart anbefale at bruge højbede til jeres grønsager og frugter. Det har jeg haft glæde af hele sommeren. Det er første år mine afgrøder har fået fred fra de dumme snegle, som ellers har ødelagt min høst hver eneste år. Jeg har bygget mit eget højbed med stålplader fra Profilmetal, da deres plader har en skrå hældning, som gør sneglene ikke har kunne kravle op. Med en dårlig ryg har det været en god løsning over sommeren for mig at have min grønsager og frugter placeret højere, da jeg slap for at bukke mig ned og fjerne ukrudt. Jeg kan med fordel anbefale, at I laver jeres højbede efter jeres højde, så slipper man for at skulle overanstrenge sin ryg.

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. oktober 2019 kl. 17.18

Komøg er mere end et år om helt at omsættes, så du skal kun give det én gang om året - om foråret, hvis det er komposteret. Om efteråret, hvis det skal kompostere på bedet.
Jeg vil dog anbefale, at du veksler lidt mellem forskellige husdyrgødninger for alsidighedens skyld.

Nyt svar til emnet »Jordforbedring med komøg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jordforbedring med komøg

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider