Forum

Jordforbedring med komøg

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eva Vith, 7. oktober 2019 kl. 20.13

Hvis jeg aktuelt jordforbedrer med komøg og breder et tyndt lag komøg over over hele mit grøntsagsbed og lader det stå en måneds tid, indtil november, er det så okay at dække jordstykket over med sort plast, som jeg først fjerner i marts måned?

På forhånd tak!

1 af 27 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. oktober 2019 kl. 22.04

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. oktober 2019 kl. 22.22

I køkkenhaven er der ingen behov for ukrudtsdug. Dyrkning af grøntsager fjerner samtidig ukrudt.
Komøg bør nok først udbringes i foråret, når der gror noget, der kan modtage næringsstofferne.
I efteråret er det uomsat kompost, der kan udbringes i køkkenhaven.

3 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. oktober 2019 kl. 22.57

Undskyld mit spørgsmål, men hvilken konsistent har komøg på denne tid af året? Jeg mener det du vil bringe ud nu?
Ingeborg

4 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Vith, 8. oktober 2019 kl. 10.54

Jeg regner med at det er frisk komøg, og derfor vil jeg godt have det lagt på nu. For jeg tror det er for kraftigt at lægge på til foråret, til de små spirer

5 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Vith, 8. oktober 2019 kl. 10.55

Mange tak for svar!

6 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Vith, 8. oktober 2019 kl. 10.56

Det har jeg gjort i flere år for at hindre mit jordstykke er fyldt med ukrudt ved forårstid...

7 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. oktober 2019 kl. 11.01

Hvad er det i grunden du spørger om? Du har jo behandlet med komøg i flere år skriver du. Frisk eller tørret må du også vide noget om. Jeg er bare nysgerrig og ser i ånden at du går og samler tørre kokager.
Ingeborg

8 af 27 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. oktober 2019 kl. 11.34

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. oktober 2019 kl. 15.55

@ Eva.
Det er lidt svært at tolke, hvor dine svar hører til.

Frisk komøg bør lægges i en kompostbunke (gerne med komøg alene), og så bringes ud i foråret, så næringsstofferne bevares.
Er du bange for, at det er for kraftigt, bringer du det ud i tyndere lag over flere gange.

10 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Vith, 8. oktober 2019 kl. 16.08

Tak skal du have, jeg vil følge dit råd!
Mvh. Eva

11 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Vith, 8. oktober 2019 kl. 16.10

Mange tak for dit råd!
Mvh. Eva

12 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. oktober 2019 kl. 16.16

@Eva

til dit første indlæg: god plan!

Mindre arbejde i foråret og det tynde lag møg er delvist omsat og omsætningen accellererer med stigende varme.

galimatias at grave eller fræse møg ned.

13 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. oktober 2019 kl. 17.38

Du kan muligvis finde flere gode fif til din havedyrkning i disse links:
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/goedning/

14 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. oktober 2019 kl. 22.42

Må jeg sprede gylle og komøg ud i haven

www.bolius.dk/maa-du-sprede-gylle-og-komoeg-i-haven-26801

15 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Hansen, 14. oktober 2019 kl. 14.29

Tak for jeres indlæg om komøg. Det har været en god inspiration og noget, som jeg vil bruge i mine højbede fremadrettet. Dog er jeg i tvivl om jeg kan bruge komøg til mine bede hele året? Jeg kan klart anbefale at bruge højbede til jeres grønsager og frugter. Det har jeg haft glæde af hele sommeren. Det er første år mine afgrøder har fået fred fra de dumme snegle, som ellers har ødelagt min høst hver eneste år. Jeg har bygget mit eget højbed med stålplader fra Profilmetal, da deres plader har en skrå hældning, som gør sneglene ikke har kunne kravle op. Med en dårlig ryg har det været en god løsning over sommeren for mig at have min grønsager og frugter placeret højere, da jeg slap for at bukke mig ned og fjerne ukrudt. Jeg kan med fordel anbefale, at I laver jeres højbede efter jeres højde, så slipper man for at skulle overanstrenge sin ryg.

16 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Hansen, 14. oktober 2019 kl. 14.29

Tak for jeres indlæg om komøg. Det har været en god inspiration og noget, som jeg vil bruge i mine højbede fremadrettet. Dog er jeg i tvivl om jeg kan bruge komøg til mine bede hele året? Jeg kan klart anbefale at bruge højbede til jeres grønsager og frugter. Det har jeg haft glæde af hele sommeren. Det er første år mine afgrøder har fået fred fra de dumme snegle, som ellers har ødelagt min høst hver eneste år. Jeg har bygget mit eget højbed med stålplader fra Profilmetal, da deres plader har en skrå hældning, som gør sneglene ikke har kunne kravle op. Med en dårlig ryg har det været en god løsning over sommeren for mig at have min grønsager og frugter placeret højere, da jeg slap for at bukke mig ned og fjerne ukrudt. Jeg kan med fordel anbefale, at I laver jeres højbede efter jeres højde, så slipper man for at skulle overanstrenge sin ryg.

17 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. oktober 2019 kl. 17.18

Komøg er mere end et år om helt at omsættes, så du skal kun give det én gang om året - om foråret, hvis det er komposteret. Om efteråret, hvis det skal kompostere på bedet.
Jeg vil dog anbefale, at du veksler lidt mellem forskellige husdyrgødninger for alsidighedens skyld.

18 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Lyager, 13. februar 2024 kl. 18.54

Kære alle

Jeg er heeelt grøn i køkkenhave. Har endelig fået et stykke jord at gå ombord i og glæder mig til at komme i gang!

Jeg har tænkt mig at grave et stykke af græsplænen op (ca 10 cm ned) og skal have lavet jordforbedring i jorden under.
Vi har køer som naboer, og havde egentlig tænkt mig at blande jorden med komøg.
Men er det en dårlig idé på denne tid af året? Har I anbefalinger til at komme i gang "from scratch"? :)
Vh Gitte

19 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Lyager, 13. februar 2024 kl. 18.54

Kære alle

Jeg er heeelt grøn i køkkenhave. Har endelig fået et stykke jord at gå ombord i og glæder mig til at komme i gang!

Jeg har tænkt mig at grave et stykke af græsplænen op (ca 10 cm ned) og skal have lavet jordforbedring i jorden under.
Vi har køer som naboer, og havde egentlig tænkt mig at blande jorden med komøg.
Men er det en dårlig idé på denne tid af året? Har I anbefalinger til at komme i gang "from scratch"? :)
Vh Gitte

20 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Lyager, 13. februar 2024 kl. 18.54

Kære alle

Jeg er heeelt grøn i køkkenhave. Har endelig fået et stykke jord at gå ombord i og glæder mig til at komme i gang!

Jeg har tænkt mig at grave et stykke af græsplænen op (ca 10 cm ned) og skal have lavet jordforbedring i jorden under.
Vi har køer som naboer, og havde egentlig tænkt mig at blande jorden med komøg.
Men er det en dårlig idé på denne tid af året? Har I anbefalinger til at komme i gang "from scratch"? :)
Vh Gitte

21 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Lyager, 13. februar 2024 kl. 18.54

Kære alle

Jeg er heeelt grøn i køkkenhave. Har endelig fået et stykke jord at gå ombord i og glæder mig til at komme i gang!

Jeg har tænkt mig at grave et stykke af græsplænen op (ca 10 cm ned) og skal have lavet jordforbedring i jorden under.
Vi har køer som naboer, og havde egentlig tænkt mig at blande jorden med komøg.
Men er det en dårlig idé på denne tid af året? Har I anbefalinger til at komme i gang "from scratch"? :)
Vh Gitte

22 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. februar 2024 kl. 19.31

Komøg er godt, men der er også megen næring i det. Du bør ikke bruge mere end 2½ kg/m2 af hensyn til gødningsværdien. Første år kan du nok bruge det dobbelte, for det tager heldigvis tid at omsætte.
Du bør have et supplement af kompost, halm, træflis, savsmuld eller lignende, for der skal megen humus i jorden.
Blander du halm eller træflis i komøget kan du øge mængden af komøg, for der går kvælstof til for at omsætte halm og træflis.
Når du kan arbejde med jorden, kan du også starte med at jordforbedre.
Held og lykke, og velkommen som producent af egne fødevarer.

23 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. februar 2024 kl. 19.33

PS vær tålmodig, når du lægger et indlæg ind. Du kan se på fanebladet, at processen er i gang, så vi ikke får samme indlæg for mange gange.

24 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Lyager, 13. februar 2024 kl. 19.59

Hej Lars.
Tusind tak for svar. Bare for at være helt sikker, så tænker du godt jeg kan gå i gang med jordforbedring med komøg nu og være klar til at plante stiklinger ud her i foråret?

PS. Jeg skal nok være tålmodig, når jeg trykker på knappen:)

25 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. februar 2024 kl. 22.01

Hej Gitte.

Der ligger en masse gode artikler på Havenyt omkring det at jordforbedre sin køkkenhave , bl.a denne oversigt:
www.havenyt.dk/emner/jordforbedring/

Hvis du har adgang til komøg og gerne med lidt halm har du som udgangspunkt et godt fundament til at starte en køkkenhave.
Det som Lars skriver omkring kvælstof er meget vigtigt for hvis ikke mængden at kvælstof er som den skal være får du små grøntsager.
Eller i værste fald ingen grøntsager. Men det kan godt være svært at sætte sig ind i hvordan det forholder sig med den gødnings lærer
Men heldigvis er der hjælp at hente også på Havenyt. Vores tidligere redaktør Karna Maj har udarbejdet nogle artikler som beskriver dels de forskellige mængder gødninger man som skal bruge i en køkkenhave og som man kan få fat på. Men gødning er ikke bare gødning. Nogle gødning er indeholder meget mere kvælstof end andre osv. Men jeg vil foreslå dig at google Havenyt gødnings mængder, gødning og jordforbedring mv. Disse artikler kan du læse om aften når du ikke kan gå i haven .

Med hensyn til at starte med at udbringe komøg ville jeg nok vente til marts. Dels pga vejret og den meget regn, der ikke gøre det let at arbejde med jorden, men også at du risikerer at miste lidt af kvælstoffet.
Men jeg ved godt at det ikke er alle, der er enig med mig og ligesom jorden beskaffenhed kan være forskellige fra egn til egn.

Men held og lykke med projektet...

26 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. februar 2024 kl. 12.30

Mangler der kvælstof, bliver planterne små, men hvis der er for meget kvælstof, vokser planten så meget, at den lettere bliver ramt af skadedyr, og overskydende kvælstof vil forurene naturen og vandmiljøet.
Der er mange afgrøder, der bliver ringere ved for megen tilførsel af kvælstof, f.eks. løg (de mister holdbarheden)

27 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Lyager, 15. februar 2024 kl. 15.56

Hej Søren og Lars.

Tak for jeres svar. Hvor er det bare fedt med et forum, hvor der er hjælp at hente til have-videnskaben :)
Jeg kaster mig ud i det. Så ser vi🤠

Nyt svar til emnet »Jordforbedring med komøg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jordforbedring med komøg

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider