Forum

Flytning af gammel salvie i november?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 30. oktober 2019 kl. 20.31

Hej i forum

Min mor er nyligt død, og hun såede for 40 år siden en helt vidunderlig salvie, som jeg ønsker at flytte til min have.
Desværre er det jo efterår. Da hun boede i en lejebolig, kan jeg ikke vente med at flytte planten til foråret.

Hvad vurderer I plantens chancer er for at overleve, hvis jeg graver den op snarest?
Jeg kan tilbyde en solbeskinnet plads, dog med en hel del vind, da haven ligger højt, men jorden bliver let og god (forbedres inden med bl.a. harpet muld).

Er der noget, jeg skal tage særligt hensyn til?
Vil det være bedre at lade den overvintre i en garage (18 grader varm, da min bedre halvdel meget nødig sænke temperaturen ad hensyn til indtil flere elskede automobiler:-)

Mvh. Marie Louise

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. oktober 2019 kl. 20.54

Ud fra det jeg kan læse i denne artikel fra Havenyt www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/krydderurter/to_og_fleraarige/138.html
Og min egen erfaring med salvie, så kan du godt grave den op nu og flytte den.
Jeg ville ikke sætte den i garage, da du sikkert glemmer at vande den.
Men plant den på et solrig sted i haven og dæk den evt til med lidt visne blade.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 30. oktober 2019 kl. 20.57

Efterår er planteflytte tid , jorden er varm og især i år meget fugtig , så bare gå i gang.......

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. oktober 2019 kl. 22.11

Flyt og plant nu - husk at få mest muligt af rodsystemet med og beskyt det mod udtørring (sol og vind i kort tid er nok til at udtørre de aktive fine rødder) I garagen dør den.
Vand jorden godt til i stedet for at presse den sammen - også selv om det er vådt nu. Hvis du får god jordkontakt til rødderne kan de nå at få fat...

Held og lykke med mindet :)

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 30. oktober 2019 kl. 23.15

...og grav den godt ned i jorden, så sætter stænglerne rødder.

Held og lykke med den.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 1. november 2019 kl. 18.33

Mange tak for for de positive tilbagemeldinger - hvor dejligt, at det endnu ikke er for sent at flytte den:-)

Mvh. Marie Louise

Nyt svar til emnet »Flytning af gammel salvie i november?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Flytning af gammel salvie i november?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider