Forum

Frisk hestemøg i haven?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 23. december 2019 kl. 1.39

Er der nogen som har erfaring med at dyrke grøntsager i jord som er blandet med frisk hestemøg? Har læst at visse typer af grøntsager kan tåle det, men vil heller lige høre om der er nogen som direkte har prøvet det?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. december 2019 kl. 8.42

Hvis du henter hestemøg nu og lægger det i en bunke, er det ikke helt friskt til foråret. Det vil jeg anbefale dig.
Hestemøg er ikke særlig kraftigt, så mange planter kan gro i det uden problemer.
Hestemøg indeholder ofte meget halm eller anden strøelse. Denne halm skal bruge kvælstof for at blive nedbrudt, og så kan det ikke samtidig afgive næring til dine planter.
Alternativt kan du bruge det som jorddækning når planterne er kommet i vækst. Så vil det samtidig begrænse ukrudtsmængden.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 23. december 2019 kl. 10.24

Jeg har allerede en kæmpe bunke som har stået og komposteret siden sidste sommer så det er klart. Tænkte mere på hente noget friskt og bruge det også. Det møg jeg har henter har intet halm eller hø i overhovedet og det er primært derfor jeg henter det der. Det kunne godt være nogen havde experimenterede med det herinde.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. december 2019 kl. 12.34

Så bruger du til jorddækning, når planterne er sat/kartoflerne lagt og hyppet let.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. december 2019 kl. 15.06

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 23. december 2019 kl. 17.06

Jo men det er vel kun en god ting hvis man vælger at bruge det som jorddække. Så stjæler det ikke næring fra de øverste rødder mens det blir nedbrudt.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. december 2019 kl. 18.29

Det er ammoniak der fordamper, hvis ikke der gøres noget mod det.
Men det sker "kun", når det er varmt, og det er det ikke her om vinteren i Danmark.
Ammoniakken kan bindes med vand, men det er først relevant, når temperaturen stiger - enten i drivhuset, eller på friland (marken).
@Hosshyar
Kvælstof (her i form af ammoniak) er nødvendig som næring til dine planter, så det, der fordamper går altså tabt.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 24. december 2019 kl. 9.10

Er det ikke strengt forbudt at gøde haven udenfor vækstperioden.?

Det bør det efter min mening være, især fordi det andet forurener det danske drikkevand med Nitrat.

Ellers er hestemøg udmærket gødning, dog ville jeg være varsom med at modtage afkast fra medicinerede heste.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. december 2019 kl. 10.41

Der er ikke i denne tråd nævnt noget om at gøde udenfor vækstsæsonen.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 5. januar 2020 kl. 10.58

Det med mængden af kvælstof kommer vel an på, hvad det er for hestemøg, man bruger. Den hestestald jeg henter fra har halm og møg, som hestene også har tisset i, og så må der vel være masser af kvælstof, da kvælstof er i urin, ikke?

Nyt svar til emnet »Frisk hestemøg i haven?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Frisk hestemøg i haven?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider