Forum

Til kamp mod skadedyr og utøj

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Line Jespersen, 29. december 2019 kl. 17.45

Hej,

Jeg er ny i have/køkkenhave verden, og jeg prøvede mig lidt frem med nogle forskellige grøntsager m.m. på friland sidste år. Det var sjovt og i år vil jeg være endnu bedre forberedt. Jeg havde desværre ikke held med mine broccoli som blev rimelig små og bladene var fuldkommen spist, det var kun skelettet der var tilbage. Det samme var faktisk ske for mine tomatplanter. Der var huller i alle bladene og små hvide pletter på.

Derudover havde jeg intet afkast af mine Auberginer, for hver gang den lavede en flot lilla blomst var der en/noget som havde spist/taget blomsten om natten? Og det samme skete med min squash plante når den havde lavet en flot gul blomst.

Hvad kan jeg gøre for at jeg ikke skal blive skuffet i det kommende år? Kan jeg spraye med noget eller skal jeg have investeret i bionet og hegnet hele haven ind?

Dbh
Line

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. december 2019 kl. 20.08

Det er nok forskellige skadevoldere, der har været på spil.
Hvis du kunne se, hvem der ødelagde planten, ville det være nemmere at finde løsningen.
På kål er det typisk larver, der spiser af bladene, og dem kan man formene adgang til bedet ved helt fra starten at overdække med bionet. Uden bionet kan hvepsene spise larverne.
Er det fastsiddende sugende insekter, f.eks. bladlus kan du kvæle dem med insektsæbe.
Den naturlige løsning er at få flere ynglende småfugle, der lever af sådanne skadedyr, ved at opsætte redekasser, og at få flere rovinsekter ved at dyrke et varieret blomstertæppe af vilde blomster.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Jespersen, 29. december 2019 kl. 20.36

Tak for svar. Ville dette tip om insektsæbe være godt nok tror du?

www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=29

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. december 2019 kl. 22.24

Jo, det er en af de varianter til hjemmelavet insektsæbe, der er almindelig anerkendt.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. december 2019 kl. 8.52

Hej Line

Hvis du vil læse mere om skadedyr og bekæmpelse af dem vil jeg foreslå dig denne hjemmeside, som er rigtig god.

www.plante-doktor.dk/

God læselyst.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 30. december 2019 kl. 16.03

Og så kan man sørge for at snyltehvepsene kan komme til. Og at de voksne har noget at leve af og bo i.
Og svirrefluer.
Og gedehamsene.

denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Zoologi/%C3%85revinger/snyltehvepse

Her er det kun kål det går ud over(lidt med vilje).
Mvh

Nyt svar til emnet »Til kamp mod skadedyr og utøj«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Til kamp mod skadedyr og utøj

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider