Forum

Ny køkkenhave – gødning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rikke Ahlefeldt, 30. december 2019 kl. 19.37

Hej.
Vi er så heldige, at vi netop har fået en lille koloni/nyttehave i Ribe. Haven er godt groet til i græs og ukrudt. Vi er allerede nu ( slut december) begyndt at grave i den del hvor der før har været køkkenhave. Vi vender jorden i et spadestiks dybde. Hvordan forbereder vi så bedst jorden bagefter?

Mvh Rikke

1 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 30. december 2019 kl. 22.43

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. december 2019 kl. 23.19

@Rikke

Dæk det gravede stykke med noget plantemateriale, gerne grov kompost eller møg. 5-10 cm er nok til at give en positiv oplevelse til april :)

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 1. januar 2020 kl. 12.46

@F. Christensen

Lars Tyndskids foretrukne praksis, som bare går ud på at vælte lort ud over det hele og smask forurene miljøet og forgifte grøntsagerne med gødning, er næppe et eksperiment, som det giver god mening at præsentere som en økologisk nyhed. Og langt værre bliver det kun, når det er udenfor vækstperioden. Have og bæredygtig økologi er nok meget nyt for dig, men økologiske havefolk burde i min optik vide bedre end at skrive om sådan noget griseri.

@Rikke Ahlefeldt

Det afhænger meget af jordkvaliteten, hvor meget der i det hele taget bør gøres. Måske er det bedste blot at se, hvordan det går uden gødning, og så tilføre lidt gødning løbende i vækstperioden, hvis det skønnes nødvendigt.

Kompostdynger er gode at have på lager.

Men jeg ville måske være mest optaget af at forberede en god og fornuftig vandforsyning til kunstvanding.

Pøj pøj med det. :-)

4 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. januar 2020 kl. 13.32

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. januar 2020 kl. 13.33

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. januar 2020 kl. 14.51

Hej Rikke Ahlefeldt

I kan overveje at indstille gravearbejdet og lade jord og ukrudt have fred indtil forårsjævndøgn 20. marts og indtil jordtemperaturen stiger til ca 8 grader (jordtemperaturen nu er ca 5,5 grader).

Der er nemlig store gevinster ved at lade rødder fra græs og ukrudt ligge uforstyrret i jorden i hele vinterhalvåret, hvor for lidt lys og for lav temperatur sætter grænsen for at dyrke et-årige nytteplanter.
Mikroliv og orme, som gennem deres stofskifte og graveaktivitet gør næringsstoffer tilgængelige for kulturplanter har brug for at jorden ikke bliver "omrodet", sådan som det sker ved gravning. En jord som er endevendt og ligger åben for nedbør / udtørring i januar, februar og marts er ikke det bedste udgangspunkt for at komme godt igang med urtehaven....

En forsømt urtehavejord (sådan forestiller jeg mig Jeres kolonihave ud fra din beskrivelse) skal gennemgraves så man kan fjerne de genstridige ukrudtsarter med både rod og top (det gælder fx brændenælder, senegræs, tidsler, agersnerle m.fl.).
Man kan overveje "reolgravning" - hvis man har en stærk ryg og mod på det. Læs evt mere ved at søge på "Reolgravning" i Havenyt's arkiv.

Hvis I gennemgraver & river med grovtandet rive i urtehaven i slutningen af marts / begyndelsen af april i stedet for nu, kan I meget hurtigt til den tid etablere et grønt jorddække. Det vil på kort tid kunne rette op på de skader og forstyrrelser i de øverste ca 15 cm af muldjorden, som gravningen medfører.
Gode grøngødningsplanter som spirer ved forholdsvis lav temperatur kunne være: Honningurt, rug, havre, agersennep.
Når jordtemperaturen i april er blevet så høj (altså mindst 8 - 9 grader), at man kan tænke på at så nogen af køkken-urterne eller hvis der fx skal sættes løg, fjerner man blot grøngødningsplanterne det sted og lader dem ellers gro, indtil de øvrige jordstykker skal tages i brug.

Jeg vil anbefale en økologisk pilleret all-roundgødning den første vækstsæson spredt i starten af april. Så er der nogenlunde sikkerhed for en rimelig vækst hen gennem dyrkningssæsonen - og I får tid til at gøre jer erfaringer med, hvad de forskellige typer køkkenurter har brug for.

Hvis det er for træls at tænke på ikke at have noget at lave i haven i tiden indtil 20. marts kan tiden i stedet udnyttes til at få startet en god havekompost. Der er masser af artikler i Havenyt's arkiv om hvordan man bærer sig ad og tip til, hvilke materialer man kan lave den af.
(En lille parentes her: Hvis jorden er sandjord og der ikke er skygge fra plankeværk eller store buske / træer kan det være spændende at starte et asparges-bed. Som brunt jorddække lige i den sammenhæng kan anvendes tang, opsamlet ved stranden).

Hvis I kunne synes, det er lettest at "følge en opskrift" på hvordan køkkenhaven dyrkes økologisk kan jeg anbefale "Økologisk have - selvforsyning til husbehov" udgivet på Koustrup's forlag 2. oplag 2018. Forfatterne er Jens Juhl og Sølva Falgren.

Bedste ønsker for Jeres kolonihave-projekt !

Venlig hilsen
Lone

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 2. januar 2020 kl. 18.44

Nu er svaret godt nok ikke til mig, men jeg bliver nødt til at sige TAK til dig Lone, for at du ALTID giver dig tid til at skrive lange udførlige svar, som virkelig kan bruges til noget.
Det er altid en fornøjelse at læse dine svar.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. januar 2020 kl. 22.53

Vi bruger ikke længere at vende jorden i et spadestiks dybde! Men er der flerårigt ukrudt, skal det selvfølgelig fjernes.
Fjern flerårigt ukrudt og tilfør humus (organisk materiale i bred forstand) til jorden.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 3. januar 2020 kl. 23.00

Jeg er enig, det var godt gået af Lone Brems. :-)

Nedenstående billede viser en køkkenhave på en brakmark, hvor jorden blev vendt om foråret, og der blev i øvrigt ikke tilført et gram gødning i hele vækstperioden.
Jeg mente nok, at jorden var nogenlunde god, men jeg havde slet ikke forventet et så prangende resultat.
Havde jeg læsset 10 cm møg ovenpå, så var det blevet mere bekosteligt og noget genoldigt miljøsvineri, som tilmed havde forgiftet grøntsagerne og udstillet mig som en meget dårlig økolog.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. januar 2020 kl. 23.11

Jorden har nok været overmættet at gødning!
Sådan forbliver det ikke i 20 år!
Porrerne kunne nu nok trænge til en smule mere gødning, men ikke for meget!
En ting er at vende jorden, når man anlægger en køkkenhave. Det kan der være grunde til.
Men når køkkenhaven er anlagt, skal man passe jorden, som Lone skriver. Man skal ikke forstyrre sine jordbearbejdningsansatte (bakterier, svampe og orme) i deres arbejde med at gøre jorden levende.

Nyt svar til emnet »Ny køkkenhave – gødning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Ny køkkenhave – gødning

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider