Forum

Dyrke kål efter jordbær?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Sterner, 13. januar 2020 kl. 18.07

Jeg kan forstå, at jordbær og kål ikke er gode naboplanter.
Men vil der i et sædskifte være noget i vejen for at dyrke kål året efter jordbær (og hvidløg)?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. januar 2020 kl. 10.39

Når man dyrker jordbær i køkkenhavens sædskifte, må man jo dyrke det, der står for tur.
Der kan dyrkes miljøplanter og tilføres kompost inden næste års dyrkning, og så har jorden genvundet sit liv.
Jordbær bliver gravet op så tidlig på året, at man kan nå at dyrke en anden afgrøde samme år, og det kan godt være asiatisk kål (kinaradise, kinakål, Misuna mm).
Erfaringerne med naboplanter er så vidt jeg ved fra planter dyrket samtidig ved siden af hinanden.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Sterner, 14. januar 2020 kl. 14.33

Hej Lars

Tak for svaret!
Jeg spørger, fordi det er svært at læse sig frem til, hvorfor nogle planter er dårlige naboer og dermed vurdere, om årsagen til det dårlige naboskab også kunne tænkes at have længerevarende effekt.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. januar 2020 kl. 19.57

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Sterner, 14. januar 2020 kl. 20.16

Hej F.C.
Tak for din kommentar!
Hvad gør du for at afhjælpe den udpinte jord?

5 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. januar 2020 kl. 23.40

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. januar 2020 kl. 23.43

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Sterner, 14. januar 2020 kl. 23.49

:D tak ;)

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 15. januar 2020 kl. 14.37

Sædskiftet har har primært til formål undgå overførsel af sygdomme fra en afgrøde til den næste og i samme boldgade, undgå ophobning af smitstof i jorden. Dvs. du skal undgå at plante afgrøder som får de samme sygdomme. I praksis klares det ved at plante noget som ikke er nært beslægtet med den forrige afgrøde.

På den led skulle der ikke være nogen ko på isen. Jordbær og kål er ikke nært beslægtede. Ingen regel uden undtagelse og der er faktisk et par problemer som kål og jordbær har til fælles. Hvis dine jordbær virkede raske ville jeg nu ikke have nogen betænkeligheder.

Mht. råd om gode naboplanter, så er det desværre i reglen umuligt at finde ud af hvilket erfaringsgrundlag rådene er baseret på. Dvs. at det er så godt som umuligt at skelne vandrehistorier fra værdifulde erfaringer.

Personligt er jeg meget skeptisk overfor disse råd medmindre de har en oplagt mekanisme (den ene plante er kvælstoffikserende, den ene plante er meget mere kraftigt voksende end den anden eller lign.)

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. januar 2020 kl. 19.26

Karna skriver en del om sæd skifte i denne artikel, men anbefaler ikke kål efter jordbær, men derimod løg.
Jeg ved ikke hvad der er rigtig, men knytter mig til andres erfaringer og bliver kun mere forvirret med tiden.
God læselyst.

havelyst.dk/haver/karnas_have/dagbog/plan_for_7_aarig_saedskifte.html

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Sterner, 15. januar 2020 kl. 19.50

@Claus. Ja, det med naboplanter virker bestemt ikke som en eksakt videnskab, og jeg oplever netop en udfordring i at skelne mellem "skidt og kanel". Tak for rådene. Jeg prøver at se, om det kan fungere.

@Søren. Ja det virker selvfølgelig oplagt med løg efter jordbær, men samtidig ville jeg gerne have jordbærrene efter løgene, så jeg kan sætte jordbærrene allerede i efteråret, når løgene er høstet.

Og det er fuldstændigt rigtigt: man bliver nærmest mere forvirret, jo mere man læser om det.

Nyt svar til emnet »Dyrke kål efter jordbær?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Dyrke kål efter jordbær?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider