Forum

Tidlige kartofler

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 19. januar 2020 kl. 21.16

Jeg har indtil nu ikke haft held med kartofler, men nu prøver jeg igen. Jeg vil forspire kartoflerne, kan det foregå i et sydvendt vindue eller bliver det for varmt? Har i nogen erfaring med Hamlet kartoflen? Jeg kan godt lide en fast kartoffel, der ikke koger ud. Den skulle være resistent overfor nematoder, som jeg tror jeg har i haven. Sig mig, forsvinder de aldrig fra jorden?

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. januar 2020 kl. 22.58

Jeg har kartofler til forspiring i et sydvendt kældervindue hele året.
Nogle af kartoflerne ligger op til et år i vinduet. Og de vokser, så snart de kommer ud i jorden.
Jeg har haft Hamlet, men det er mange år siden, så jeg husker ikke, hvorfor den blev udskiftet.
Men selv med de mange sorter, jeg har afprøvet på det seneste, er jeg nødt til at skære nogle væk for at kunne holde styr på dem. Og det er ikke nødvendigvis fordi de er uegnede.
Jeg har lagt de første i spande lige før nytår. Snart kommer næste hold.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 20. januar 2020 kl. 1.00

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 20. januar 2020 kl. 13.22

Hej Mette
Jeg tænker umiddelbart, at det vigtigste er at finde ud af hvorfor dine kartofler er mislykkedes tidligere. Hvis du ikke allerede har opklaret det, kan du jo prøve at beskrive problemet lidt nærmere her.

Hamlet er så vidt jeg husker udmærket, men min favorit af de tidlige er Arielle. Desværre er den nogle år ikke til at opdrive.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 20. januar 2020 kl. 17.07

Det er afgørende at kartofler vandes og indtil de spirer, at de står lunt.
Vanding sker ved overbrusning. Men ikke mere end de "tørre op" i løbet af et døgn.
Efter spirerne har vist sig på kartoflerne, stilles de så lyst som muligt og køligt.
Det er vigtigt de står køligt. Elers får ekstremt lange og meget spinkle spirer.
Selv forspirer jeg kartoflerne mørkt og lunt får derefter sætte dem ud et et køligt drivhus el. bryggers hvor spirerne vokser færdige.

Jeg har anvendt Marabel som tidlig kartoffel og kender ikke Hamlet. Den har en kort forspiringsperiode og kræver utvivlsomt derfor også en mere præcis omsorg i forspiringsdagene.

Nematoder forsvinder ikke af sig selv.
Tagetes er en fantastisk lille plante som er giftig for nematoder.
Men samtidig er tagetes nematodernes paradoksalt nok nematodernes foretrukne offer
De er så effektive, at jeg har plantet bl.a. roser i samme jord flere gange uden problemer blot ved samtidig plante et tæt bunddække af tagetes.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Højen, 20. januar 2020 kl. 19.15

Jeg har forsøgt at holde flere års pause med at dyrke porrer og har derefter selv drevet mine planter frem i kælderen, hvor jeg har “kunstigt sollys” med et dobbelt lysarmatur med refeksskærm, og hvor jeg iøvrigt driver alt frem både til drivhus og nyttehaven iøvrigt, kartofler får de flotteste korte og grønne stængler, så de får en god start.
Jeg har naturligvis fremdrevet porrer her, fine til udplantning og endvidere lyttet til råd om udplantning efter grundlovsdag. Imidlertid har alle anstrengelser og råd været forgæves, “porremøllene” har moret sig lystigt med mine planter hvergang.
Jeg har overvejet en tunnel over planterne, men sammenholdt med prisen er det måske en bedre ide at købe porrerne - -

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Højen, 20. januar 2020 kl. 19.15

Jeg har forsøgt at holde flere års pause med at dyrke porrer og har derefter selv drevet mine planter frem i kælderen, hvor jeg har “kunstigt sollys” med et dobbelt lysarmatur med refeksskærm, og hvor jeg iøvrigt driver alt frem både til drivhus og nyttehaven iøvrigt, kartofler får de flotteste korte og grønne stængler, så de får en god start.
Jeg har naturligvis fremdrevet porrer her, fine til udplantning og endvidere lyttet til råd om udplantning efter grundlovsdag. Imidlertid har alle anstrengelser og råd været forgæves, “porremøllene” har moret sig lystigt med mine planter hvergang.
Jeg har overvejet en tunnel over planterne, men sammenholdt med prisen er det måske en bedre ide at købe porrerne - -

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Højen, 20. januar 2020 kl. 19.30

Min erfaring er, at “faste kartofler” som jeg plejer at kalde “husmor-kartofler”, ofte er en vandet affære, især hvis man skærer dem over på langs, før de koges, til gengæld får man noget godt kartoffelvand !
Vi dyrker to sorter, King Edward og Jutlandia. Førstnævnte er utroligt velsmagende, men har tilbøjelighed til at koge ud, men med forsigtighed kan det undgås, til gengæld kan de give verdens bedste kartoffelmos, de er kridhvide i kødet.
Den anden type hedder Jutlandia, den er mere kogefast, men bliver sprød i overfladen.
Og til sidst : det er en uskik at skære kartofler over før kogning, de smager langt bedst kogt hele !!!

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. januar 2020 kl. 22.43

Kartofler skærer man da ikke over. Man koger dem og spiser dem med skræl på - medminde der er købte!
Jeg dyrker kun 10 kartoffelsorter, så min viden er begrænset. Og det er ikke de sorter, der nævnes her i tråden.
Jeg dyrker porrer under bionet, og har ikke de store problemer med porremøl. Jeg plejer at måtte tvangshøste de sidste porre i april/maj, så der kan blive plads til næste afgrøde. Nettet var da dyrt, men det holder mere end 10 år.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove Pedersen, 24. februar 2020 kl. 7.53

Hej Mette
Sidste år dyrkede vi Hamlet for første gang , og det var et godt valg . Det er de bedste tidlige kartofler vi har prøvet . De smager virkelig af nye kartofler og giver et godt udbytte
Tove Pedersen

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 24. februar 2020 kl. 20.27

Tak for svarene. Nu prøver jeg Hamlet, så må vi se, hvordan de bliver. Og så har jeg iøvrigt været så optimistisk, at jeg har sået hestebønner, efter at have haft plastik på jorden i 2 uger.

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 24. februar 2020 kl. 20.27

Tak for svarene. Nu prøver jeg Hamlet, så må vi se, hvordan de bliver. Og så har jeg iøvrigt været så optimistisk, at jeg har sået hestebønner, efter at have haft plastik på jorden i 2 uger.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 24. februar 2020 kl. 20.27

Tak for svarene. Nu prøver jeg Hamlet, så må vi se, hvordan de bliver. Og så har jeg iøvrigt været så optimistisk, at jeg har sået hestebønner, efter at have haft plastik på jorden i 2 uger.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 24. februar 2020 kl. 20.27

Tak for svarene. Nu prøver jeg Hamlet, så må vi se, hvordan de bliver. Og så har jeg iøvrigt været så optimistisk, at jeg har sået hestebønner, efter at have haft plastik på jorden i 2 uger.

Nyt svar til emnet »Tidlige kartofler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Tidlige kartofler

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider