Forum

Grønne asparges

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 26. marts 2020 kl. 18.21

Hejsa

Jeg har køkkenhave i den ene del af haven. Her har jeg bl. Asparges. Jeg klipper dem ned om efteråret og tit har der været røde bær på. Resterne kommer på kompostbunken, som ligger i den anden ene af haven. Her har jeg også et højbed. Bl.a. i dette højbed lægger jeg hvert forår bl.a den færdige kompost fra kompostbunken. De sidste to år er der midt i højbedet vokset grønne stilke op lignende de grønne asparges.
Det er nu 3 år der kommer skud op, så mit spørgsmål er, hvordan
jeg kan vide,
det er en spiselig asparges art der har selvsået sig?..

Jeg har taget et billed af de spirende skud og prøver at sende dette billed.
På forhånd tak for svar og hjælp.
Vh Benedicte

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 26. marts 2020 kl. 18.22

Asparges skud?

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. marts 2020 kl. 18.30

Jeg tror ikke at der sker så meget ved at asparges sår sig selv. Det bliver de ikke giftigere af. Jeg vil tror at giftige asparges ville værer bitre og smage grim, hvis man skulle være så uheldigt at støde på en.. Men du kan også købe frø af grønne asparges og så selv så dem og dem ville man ikke sælge, hvis de blev giftige.

Nu er billede svært at tyde på min mobiltelefon, men lad endelig det nye skud vokse op og så se om der er tale om asparges. Det kan også være noget andet..

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 26. marts 2020 kl. 20.27

Hej Benedikte Rasmussen

Det ligner ganske godt aspargesskud der er på vej op i det kolde forårvejr !

Giftlinjen på Bispebjerg Hospital skriver følgende:

"Asparagus officinalis
De underjordiske dele indeholder saponiner og garvestof, og i frøene findes bitterstoffer. Forgiftning er ikke kendt hos mennesker. Kontakt med planten kan give eksem" ---
"Indtagelse af rå plantedele kan evt. give mavebesvær og øget urinproduktion"

Da Asparges har været dyrket forskellige steder på kloden i årtusinder og har forvildet sig (også til kystområder i Danmark) ville det være usandsynligt, at der kunne være opstået giftige varianter af planten uden at det var registreret og omtalt.

Der er god sandsynlighed for, at du kan høste ihvertfald nogen få skud i dette forår - og hvis planten får fred for gravning og fortsat får godt med næring fra din kompost, kan du høste mere og mere i de kommende år. Glæd dig - det er en delikatesse at kunne byde på friskhøstede asparges fra egen have ;-) - og så ovenikøbet fra selvsåede planter !

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Grønne asparges«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Grønne asparges

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider