Forum

Belle de boskop

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Micha Karlslund, 28. marts 2020 kl. 9.46

Sidder her og spiser de sidste madæbler fra 2019 og tænker : nu må det være nok - de her madæbler har stadig væk en bitter metallisk eftersmag fuldstændig som da de var friskplukkede for 5 måneder siden. Det står for mig at smagen nogle år er rund og god og aromatisk, og andre år langt mindre god. Er der nogen der kender dette fænomen?
Træet er 50 år og aldeles uforurenet.

Mvh
Steffen Dam

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 28. marts 2020 kl. 12.27

Jeg har ikke bemærket det, selv om vi har mange æbler endnu.
Men det kan have noget med modningen på plukketidspunktet at gøre. 2019 var meget regnfuldt, så hvis du har plukket efter kalenderen og ikke efter smagen, kan du være blevet snydt der. De skulle nok høstes senere, end normalt i 2019.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. marts 2020 kl. 15.55

Jeg har oplevet nogle æbler, der smagte af sæbe. Både nogle jeg købte og så nogle jeg selv har plukket, men hvis de blev tilberedt dvs at jeg fik lavet grød af dem var der ingen problemer med smagen, tværtimod...

Jeg tror også at det handler om at få dem plukket modent, som Lars også skriver, for googler man dårlig smag i æbler er der ikke lige noget, der popper op... Så noget tyder på at modenheden spiller en stor rolle og for nogle æbler kan dette være lidt af et lotteri. Bl. a skovfoged æbler har det med at kunne holde sig moden i ca 14 dage hvorefter det bliver melet og uspiseligt. Derfor dyrkes dette æble ikke så meget som tidligere, desværre.
Derimod er belle de boskoop et udmærket gemme/vinter æble, der tåler at ligge koldt i flere måneder og mener at det vinder smag med tiden.

Nyt svar til emnet »Belle de boskop«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Belle de boskop

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider