Forum

Kartoffelplanterne er små…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christian Garbenfeldt, 5. juni 2005 kl. 22.17

Jeg har sat kartofler i jorden stort set så snart sneen var smeltet.

Havde plastic over i 14 dage efter sneen var væk, og så var de ellers i jorden med plastic over. Men planterne er meget små. Det er i en kolonihave og jeg kan se at planterne i andres haver er enormt store og flotte. Hvad kan det skyldes?

Hilsen Christian

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna, 6. juni 2005 kl. 9.30

Hej Christian. Jeg tror det kan skyldes at det er en anden sort du har. Jeg købte nogle der hedder solist og satte. Dem er der næsten ingen top ved men vi er begyndt at få nye kartofler. Der er bare meget få ved hver top men de er store.

Hilsen Anna

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 6. juni 2005 kl. 9.49

Jeg er ret sikker på, at du har sat kartoflerne, da jorden var alt for kold og ubekvem til at sætte kartofler i. Jeg har nemlig prøvet det et år og har også hørt om andre, som har været for tidligt ude.

Det betaler sig ikke at sætte kartoflerne førend jordtemperaturen er 8° C i den plastdækkede jord, og det var den i år ikke førend først i april.

Har du prøvet at grave en blok op? Jeg er ret sikker på, atder er kartofler under, men udbyttet svarer til toppens størrelse, og der kommer ikke væsentlig flere. Skynd dig hellere at spise demog nyde dem, og så kan du nå at så bønner – når jorden igen bliver varm nok til det. Eller du kan plante porrer ud, så grønkål eller dyrke salat, dild, koriander osv. til sommerbrug. Du kan så betragte de tidlige kartofler som en ekstra afgrøde, så bliver det pludselig mindre ærgerligt.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 3. juli 2005 kl. 21.26

Christian, har du kløe i fingrene i april så plant kartoflerne i urtepotter med jord i og gem dem under sengen til de spirer, for så skal de frem lyset – og først plantes ud midt i maj når nattefrosten (måske)er forbi. Men dæk dem heller over med plastic lidt længere. Blæs på al det med frost og frossen jord. Sæt jordskokker i stedet, de smager anderledes, lidt sødt og skal koges mindre. Mange spiser dem rå – i salat f.ex. De er fine rå, braset på panden. Det kan være vanskelige at grave det hele op, især dem man skære over ved opgravningen. Brug helst en greb. De kan nemt blive 450 cm høje – en rigtig pralplante. De kan stå i jorden hele vinteren. I jorden lagres de også bedst. Børst dem rene idet de er meget knoldet. Jeg smider dem i en spand vand, sætter en toiletbørst i boremaskinen og så går det ellers nemt. Der findes jordskokker som er mere glatte. Føtex har dem – til 37 kr. kg.! Det vil du aldrig kunne sælge dine for. De bruges også til viltplantning. I stedet for at sende penge til de lande som sulter, og diktatorerne sætter pengene i udenlandske banker, skal vi hellere sende befolkningen jordskokker. Så vil landene blive tilvokset og menneskene leve. Jeg renser muslinger på samme måde. Du er nok nød til at købe en extra toiletbørste og save et stykke af skaftet for at det passer med boremaskinens patron – hvis du forstår? Du kan nå at starte endnu.

Nyt svar til emnet »Kartoffelplanterne er små…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kartoffelplanterne er små…

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider