Forum

Padderokke

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Niels Henrik Bach-Lauritsen, 1. maj 2020 kl. 13.35

Jeg har som mange andre en del agerpadderokke i køkkenhaven, som stort set er umulige at slippe helt af med. Men ......
er den overhovedet en konkurrent om næringsstoffer? Jeg spekulerer på, om den suger det samme sted som grønsagerne. Den har jo meget dybe rødder, hvor løg og gulerødder aldrig når ned. Hvis den henter næring gennem toppen, bruger den heller ikke vores kostbare gødning.
Vil meget gerne høre om andres viden og erfaringer.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. maj 2020 kl. 14.14

Padderokker består at en stor del kisel og kan derfor anvendes som et økologisk bekæmpelse middel, hvis man laver et udtræk af det. Mere om dette kan du Google dig frem til. Bl. a så har Karna Maj skrevet flere artikler om Padderokker, deres anvendelser og bekæmpelse. De kan være et stort problem, der hvor de kommer.

Men egentlig "gødning forbruger" er de ikke. Derfor kan man hellere ikke bruge dem som foder til dyr. De kan ikke omsætte dem.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. maj 2020 kl. 20.28

Flere økologiske måder at bekæmpe padderokker på :

Grav padderokken op med en greb - ikke med en skovl. ...

Bekæmpe agerpadderokke med en gasbrænder. ...

Dæk padderokke med sort plastik eller fiberdug. ...

Fjern padderokkernes skud. ...

Drik padderokken som te. ...

Dræn jorden. ...

Gød jorden.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 2. maj 2020 kl. 9.17

Og det er et godkendt middel mod svampe.

www.plante-doktor.dk/padderokke%20udtraek.htm

Professionelt bruge vi silicium som gødning til græsset for at modvirke svampe angreb.
Mvh

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Henrik Bach-Lauritsen, 2. maj 2020 kl. 14.45

Så måske kan man sige, at det ikke er absolut vigtigt at luge padderokkerne væk fra grønsagsbedene, medmindre man synes, de er grimme?

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. maj 2020 kl. 19.18

Hej Niels.

Det er ikke streng nødvendigt, hvis du tænker på deres gødnings forbrug, men jeg bliver selv lidt irriterende over dem og fjerner dem.

Her hvor jeg bor havde vi mange padderokker, da min onkel ikke kunne holde haven, men efterhånden som, der kom liv i haven og vi fik luget her og der forsvandt de, så du kan godt komme af med dem indenfor en årrække..

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 2. maj 2020 kl. 21.31

I "Ukrudsbogen" står der om agerpadderok:

"Ved større tætheder kan planten være ret generende og tabsvoldende i både åbne afgrøder som f.eks. roer og mere konkurrencestærke afgrøder som f.eks. korn".

Så helt harmløs er den åbenbart ikke.
Jeg ville bekæmpe den primært fordi den er så svær at bekæmpe. For at problemet ikke skulle vokse mig over hovedet, forstås.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 2. maj 2020 kl. 22.31

Jeg har haft den 29 år i køkkenhaven - men jeg har også lagt min ocd på hylden for mange år siden :)
Fjerner den kun når den er i vejen feks i såbedet..

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: D Colberg, 4. oktober 2020 kl. 10.40

Jeg giver padderokke mellem fliser en gang kogende vand, det bryder de sig bestemt ikke om, og det varer længe, inden de stikker næsen frem igen. Når de gør, tager jeg en tur til med kogekanden.
Metoden er faktisk god til alt uønsket mellem fliser, og de "almindelige" af Vor Herres stauder kommer ikke igen.
DC

Nyt svar til emnet »Padderokke«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Padderokke

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider