Forum

Varmekompost i ormekompost – problem?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anders Klausen, 12. juni 2020 kl. 20.57

Hej alle sammen,

Kan en varmkompostering ødelægge min ormekultur?

Jeg har i 3 år haft en meget velfungerende ormekompost som omsætter rigtig meget grønt, fordi jeg forkæler de små orme med en masse lækre sager fra køkken + lugning i haven. Den er ikke så stor og kan langt fra kompostere min over 1000m2 have. men alt hvad der kommer i den bliver ædt og omsat.

Jeg har også en større kompost som aldrig rigtig har fungeret, da materialet bare bliver liggende år efter år. Det plejer jeg at køre væk når bunken er for stor, og kun det nederste er egentlig kompost...

SÅ tænkte jeg forledendag at jeg ville forsøge at gøre den store kompost til ormekompost: jeg vendte den om og sørgede for at ormene havde godt med grønt og jeg vandede den så den ikke var for tør for ormene. Derefter flyttede jeg alle ormene ind i midten af den store kompost og lagde præsenning over for at holde på fugten.

Jeg har aldrig før lykkes med varmkompostering og blev ret begejstret da mit jordtermometer viste 35 grader (jeg ved ikke om den er stigende eller faldene). men jeg har en bekymring:

Kan jeg regne med at ormene flytter sig fra varmen så de ikke dør? eller skal jeg gøre noget. fx vande den og lufte den? eller splitte den ad?

Hilen Anders

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Klausen, 12. juni 2020 kl. 21.51

Det skal lige tilføjes at det ikke var min hensigt at starte en varmkompost. Det var kun for at flytte ormene over i min store kompostbeholder fordi ormene er ret effektive.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. juni 2020 kl. 23.39

@Anders

Det er to forskellige komposteringsmetoder - tror ikke kompostorm trives i en ordinær kompostbunke, men må dog indrømme at det er mange år siden jeg har haft ormekompost :)

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Klausen, 13. juni 2020 kl. 2.27

Der er tale om en beholder jeg har bygget af paller hvor mellemrummet mellem bræderne er lukkede af andre brædder.

D.v.s. en nogenlunde tæt beholder, der er dækket af presenning.

Den gamle ormegård er en købt kompostbeholder i plastik med tæt låg. Min fornemmelse er at jeg godt kan skabe et godt miljø for ormene, men jeg tænkte ikke over at jeg ville starte en varmkompostering.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. juni 2020 kl. 11.17

Det er svært at forhindre at komposten holder sig under en temperatur som ormene kan klare. Afhængig af vejrforhold, væde osv, klarer ormene selv at orme sig ned til køligere områder, men det kan jo blive for varmt. Læs lidt om hvordan man varmekomposterer, så du kan gøre det modsatte. Min varmekompost kan blive over 70 grader i midten, især med meget græsafklip blandet med affald med større struktur.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Varmekompost i ormekompost – problem?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Varmekompost i ormekompost – problem?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider