Forum

Regnvandstank

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kurt Hansen, 20. juni 2020 kl. 14.44

Jeg har en 1000 L palletank i opalhvid plast, desvære bliver vandet i den hurdig gammelt kedelig lugt , er der nogen der ved om der er samme problem med en sort tank ? overvejer nemlig at anskaffe en sort palletank. Den nuverende tank er delvis dækket af planter på di 3 sider.

1 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. juni 2020 kl. 20.53

Hvad bruger du vandet til? Jeg formoder at det er til at vande med og derfor kan jeg ikke forstå at det skulle være et problem. Jeg har selv to sorte regnvands tønder i 200 liter stående for enden af huset og som er påsat nedløbsrørrene og på trods af en masse fuglelort fra taget som havner heri har jeg ingen problemer med lugte. Jeg bruger vandet til at vande planter med.

Jeg tror ikke at du løser problemet ved at skifte over til en sort tønde. Her vil bare komme brunalger heri, der med tiden også også vil give kedelig vand..

Hvis du skal rense vandet kan du komme kul nede i tanken, men det vil jeg mener er for meget at gøre ved det.

2 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 20. juni 2020 kl. 21.17

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 20. juni 2020 kl. 21.31

Langt de fleste problemer skyldes sollys - resten er temperaturen. Det bedste er at udelukke lyset PLUS skygge. Vi ved alle hvad sol og sorte overflader gør ved temperaturen.

At bruge hypochlorit til at rengøre palletanken regelmæssigt er noget svineri - rent ud sagt - og hører ikke hjemme i et forum hvis formål er at fremme økologi. Samme logik ligger bag brugen af pesticider.

4 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 20. juni 2020 kl. 23.21

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. juni 2020 kl. 0.02

Spørgsmålet er om man kan bruge nogle af de ting, som findes til at rense havebassiner med.. De er eftersigende biologiske..

6 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. juni 2020 kl. 7.37

Jeg har dækket vore palletanke med en presenning, og jeg synes ikke, at der er problemer med lugt. De er ikke rengjorte siden opsætningen for 15-20 år siden.

7 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. juni 2020 kl. 9.02

@F Christensen

Jo da! Jeg har også brugt RU som nybagt husejer. Så var det jeg blev klogere og opdagede at også jeg havde et ansvar for kloden og gør nu mit bedste, som absolut ikke er perfekt :)

Jeg har så svært ved at forstå hvorfor, at man absolut og af alle steder opsøger et forum der søger at fremme økologi for her at anvise velkendte miljøskadelige løsninger på lige så velkendte problemstillinger blot fordi man ikke selv har en miljørigtig / bæredygtig løsning. Kan man ikke bare tie stille eller fortrække til "Gør det selv" eller lignende steder? Eller bedre: Tænke sig om i længere tid for at søge efter den nye og mere miljørigtige løsning?

8 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. juni 2020 kl. 9.11

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. juni 2020 kl. 13.49

@F Christensen

Det ved jeg virkelig ikke - jeg har ikke palletanke i min have :)

Havde jeg det og var formålet at opsamle regnvand ville jeg holde lys og varme ude og rengøring ville der ikke være behov for.

Økologiske landbrug er miljøbelastende industri, men i langt mindre grad end konventionelle landbrug i forhold til brugen af pesticider og dermed belastning af biodiversiteten. Og så det den driftsform i Danmark der giver husdyrene den bedste velfærd.

Mejerier - uanset om de er økologiske eller ej - er miljøbelastende fødevareindustri. Hensyn til fødevaresikkerheden gør, at bekæmpelse af mikroorganismer skal prioriteres højt, så forbrugeren kan spise mejeriprodukterne uden at blive syge - derfor er stærke kemikalier som klor, lud og stærke syrer i brug i rengøringsrutinerne.

Jeg har meget svært ved at se, hvad kemikalieforbrug i en fødevarevirksomhed har med økologisk havebrug at gøre?

Og som jeg forsøgte at forklare dig, så har jeg også miljøbelastende aktiviteter i min have og i mit liv i det hele taget, men når jeg opsøger økologiske fora er der for at selv at lære og give mine erfaringer med økologisk havebrug videre. Bare fordi jeg ikke selv har fundet økologiske/ miljørigtige løsninger behøver jeg jo ikke at fortælle om min fortsatte miljøbelastende adfærd vel? Der har før været konventionelle landmænd her i forum, der har givet råd om brugen af diverse sprøjtemidler og kunstgødning osv - om de får en udløsning af at opsøge et økologisk forum og køre løs med deres miljøskadelige erhvervspraksis ved jeg ikke, men lige nu er det heldigvis længe side de sidst har givet lyd fra sig - jeg beder hver aften til at deres race uddør hellere hurtigere end langsomt!

Efter at have øvet mig i at dyrke køkkenhaven økologisk siden 1991 er der meget lidt at hente for mig her på havenyt, men jeg giver gerne mine erfaringer videre til oprigtigt økologisk interesserede nye uerfarne haveejere. Og så holder jeg øje med forretningsmoralen i Praktisk Økologi og rapporterer alle forsøg på i forum at sprede brugen af farlige sprøjtegifte i private haver til redaktøren - det har der ikke været behov for for nyligt :)

Da linjen i forum efter min mening er alt for åben overfor konventionelle tanker og jeg ikke kunne overbevise foreningen om det samme, stoppede jeg som medlem af foreningen. Foreningen får offentlig støtte med basis i at fremme økologien - det forventer jeg så, som skatteborger, at foreningen prioriterer.

Glæder mig til at høre om dine erfaringer med økologi i haven!

10 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. juni 2020 kl. 15.27

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

11 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 21. juni 2020 kl. 16.54

I de 15-20 år jeg havde fjerkræ, da brugte jeg en gl. bil vaskebørste og vand, til at gøre drikkeautomaterne rene i. Jeg mindes ikke, at jeg brugte sæbe eller andet ... Og mine høns blev gl. - hvis de undgik 'Ruhåren'.

12 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. juni 2020 kl. 19.52

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. juni 2020 kl. 20.05

Men her holder vi os også til vand og børste.
Hvor skal smitten komme fra, når hønsene er helt isolerede?

14 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. juni 2020 kl. 20.30

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. juni 2020 kl. 20.49

Der er ikke meget af det, du nævner, der er relevant her.
Der er ikke fjerkræhold i ørenlyds afstand, hønsegården er helt overdækket pga. fugleinfluenza udenfor, gæster ser på hønsene udefra, og som Tom vasker vi vandbeholderne, inden vi genfylder dem.

16 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. juni 2020 kl. 21.16

I forhold til det oprindelige spørgsmål kunne det måske også hjælpe at etablere noget udluftning af tanken. Jeg bruger almindelige grønne regnvandstønder og oplever aldrig at vandet kommer at lugte. De er jo mørke som det nævnes, men de er jo også kendetegnet ved at de kun er lukket med et løst låg.

17 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. juni 2020 kl. 21.23

@F Christensen

har haft høns før og aldrig haft behov for kemikalier, men blot vand og knofedt.

Nu har jeg ikke lyst til at tærske langhalm på den tråd, men minde dig om, at den "åndsvage" regel at høns og andefugle skal holdes adskilt er et lovkrav. Så den skal følges uanset holdning :)

18 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. juni 2020 kl. 22.06

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

19 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. juni 2020 kl. 23.51

Nej det ved jeg ikke noget om - fortæl om den tyske situation?

20 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. juni 2020 kl. 23.59

Jeg mener også at denne diskution er overflødig og endnu et eksempel på at man nogle gange diskutere for diskutionen skyld. Hvilket jeg selv kunne finde på.. Men
hvis F. Christesen bruger et middel, som i dette tilfælde klorin som er godkendt til formålet kan jeg ikke se problemet. Hvis han derimod misbruger det, som f. ek at komme det i hønsene drikkevand ville jeg ryste på hoved.
Jeg ved godt at man bruger klorin til økomalkekøer og det er af sikkerheds mæssige grunde, men til mine høns ville jeg selv bruge en gammel børste eller svamp og en sjælden gang lidt sæbe til rengøring af drikketårn og foderskåle..

21 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. juni 2020 kl. 7.18

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

22 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. juni 2020 kl. 7.46

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

23 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. juni 2020 kl. 23.54

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

24 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. juni 2020 kl. 0.15

Jeg har lade mig fortælle at det med at opvaske tabs skulle ødelægge maskinen er noget en konventionel bondemand lagde ud på bl. a Facebook for at forsvar brugen af round up, som han fandt harmløs.

Hvis det var tilfældet ville opvaskemaskine producenter have haft kronede dage, da de vil kunne sælge mange maskiner der så skulle være tæret igennem.

Derimod er det rigtig at små børn, der har suttet på disse tabletter har fået alvorlige skader i mund og svælg. Men jeg mener også at der advares imod det på pakkerne.

25 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. juni 2020 kl. 0.30

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

26 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. juni 2020 kl. 0.36

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

27 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. juni 2020 kl. 0.47

Jeg har aldrig påstået at det ikke var skadeligt for miljøet. Det er alt sæbe stortset, men disse tabs høre til de skrappere af dem.

Hvis man skal bruge noget som også er effektiv og knap så miljøskadet skal man bruge citronsyre. Dette kan man også vaske tøj i. Der er så dem, der vil mene at resultatet bliver knap så godt. Men jeg har gode erfaringer med det. Ellers bruger vi svane mærket sæbe og opvaskemiddele.

Vidste du i øvrigt at man sagtens kan nøjes med en halv tablet og få et udmærket resultat ud af det. Så spare man både miljøet og pengepung for en belastning..

28 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. juni 2020 kl. 7.18

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

29 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. juni 2020 kl. 10.18

Opvaskemaskine eller ej. Vi har haft en opvaskemaskine i 50 år!
Er lige i gang med den 4. I løbet af de mange år. Kvalitet betaler sig. Vi har haft montør 1 eneste gang i løbet af 50 år.
Opvasketabs. Ja de er nok ikke værre end sulfo til håndopvask. Desuden sker der jo en nedbrydningsproces i forbindelse med fedtstof fra servicet. Så........
Ingeborg
Ps. Mit fuglebad holdes rent med en børste hver dag inden jeg fylder rent vand på...... men har da set at fuglene lige så gerne drikker af et fad ude i haven, som bare står og fyldes med regnvand af og til ... og det bliver da beskidt ind imellem.

Nyt svar til emnet »Regnvandstank«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Regnvandstank

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider