Forum

Noget spiser kartoflerne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Brian L., 26. juni 2020 kl. 23.29

Jeg har for første gang dyrket kartofler, i det ene af mine højbede. Men halvdelen af de kartofler jeg indtil videre har høstet har jeg måtte smide ud, for noget har spist af dem. Jeg har rigtig mange myrer i mine højbede, spiser de kartofler?? Men på nogle af kartoflerne kravler der meget små orme af en art, de er max en halv millimeter tykke og under 1 cm lange, gule og ligner mest tusindeben i miniformat, da jeg kan se de har en masse små ben. Hvilke dyr er disse? Men disse små orme er også i mit andet højbed, de har spist mange af mine ærter inden de nåede at spire, for da jeg gravede ærterne op var de fyldt med disse dyr.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. juni 2020 kl. 23.52

Ved ikke om det er dem, der kaldes rodål og som så vidt jeg husker passer til din beskrivelse..

Men det er sjælden at de samme skadedyr går i forskellige grøntsager. Ofte er de artspecifikke.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. juni 2020 kl. 0.03

Rodål kalde man dem i gamle dage. Nu hedder de nemstoder. Du kan læse mere om dem her :https://www.haveabc.dk/38/nematoder---nematoda

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. juni 2020 kl. 0.05

Nyt svar til emnet »Noget spiser kartoflerne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Noget spiser kartoflerne

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider