Forum

Kan man så persille nu?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. juli 2020 kl. 18.44

Jeg plejer at købe et par store potter øko persille og planter dem i min plantekasse. I år har jeg ikke haft held med det, så enten skal jeg købe nye potter persille eller så persille.
Om vinteren dækker jeg persillen med klare plastkasser med lufthuller og kan have persille hele vinteren. Det er betydeligt bedreven dybfrost persille.
Altså så eller plante lige nu?
Ingeborg

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 28. juli 2020 kl. 21.05

Du kan godt så nu. Men jeg har ikke erfaring for, hvor længe persillen er klar til høst - de spirer langsomt.

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 28. juli 2020 kl. 23.51

Persille har ry for at være flere uger om spire. Jeg forspirede nu nogle i vindueskarmen her i foråret og det tog ikke lang tid. En lille uge tror jeg. Det kommer nok an på frøene. De vokser langsomt i starten så til brug denne vinter ville jeg købe en potte og evt dele den op. De plejer at være ret tæt såede.

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. juli 2020 kl. 9.44

Har samme erfaring med spiring af Persille v. forkulivering i vindueskarm v. ca. 20 grader. Tror det ry med lang spiringstid kun gælder vid tidlig såning på friland i kølig jord.

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 29. juli 2020 kl. 19.48

Hejsa.
Jeg købte for For godt 15 år siden to Stk kruspersille og to stk bredbladet persille. Siden har jeg haft persille mange steder og underlige steder i haven. Lækre og Rigtbærende. Så jeg sår / køber aldrig Disse planter. Hver andet år fornyer de sig selv.
Vh Benedikte

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. juli 2020 kl. 14.39

Hej Benedikte. Købte du to poser frø eller to planter? Hvis planterne går i frø, skal der nok særlige betingelser for at du kan høste persille i så mange år.
Ingeborg

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 31. juli 2020 kl. 10.08

Hej Ingeborg.
Købte to af begge type PLANTER.
Sender 4 billeder hvor du ka se hvordan de er etableret.
I år er det frø år, men har nået at lægge en del persille i fryseren, inden planterne gik i frø. Jeg har mange andre planter rundt omkring og synes også de er så dekorative.
Sidste billed er det en staude, der står til højre for persillen.
Go vind
Vh benedikte

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 31. juli 2020 kl. 10.09

Sådan har den også etableret sig

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 31. juli 2020 kl. 10.10

Og sådan

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 31. juli 2020 kl. 10.11

Sidste

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 31. juli 2020 kl. 10.29

Hej Benedikte. Skal jeg forstå det du skriver sådan at du efter 15 år stadig kun ser blomstring hvert andet år?
Det er i så fald interessant, for så viser det at frøene altid spirer det førstkommende forår.
Jeg har forresten også selv observeret hvordan persille kan selvså. I år jeg luget en mellem fliserne...

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 31. juli 2020 kl. 11.02

Hejsa Claus.
Jeg må forklare det sådan. Første år spirer persillen, men gør det så hurtigt, at jeg når at kunne høste Lidt frisk persille efterår og igennem vinteren, uden Frost.
Næste år står planterne friske med masser af brugbare blade.
Året efter som jeg kalder 2. År starter planterne hurtigt at komme i frø, men har stadig blade, -dog ikke så mange- som jeg ka nå at høste, inden planterne går i frø -som billeder.
Vh Ellen

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 31. juli 2020 kl. 12.11

Det ser ud til at man skal så persille i et blomsterbed - så slipper man for at skulle forklare, hvorfor man har glemt at så i år.

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 31. juli 2020 kl. 14.09

Hej Ellen. Tak for info. Så opfører den sig jo nærmest som 3 årig hos jer. Jeg tror "bøgerne" kalder den toårig, men nu du siger det tror jeg egentlig min persille opfører sig ligesom din.
Under alle omstændigheder er det imponerende hvis ingen af planterne er kommet ud af synkroni efter så mange år. Det kunne jo ske hvis et enkelt frø ventede et år med at spire.

En ting man lige skal være obs. på med din metode er den giftige hundepersille. Når man lader persillen selvså og dermed stå lidt tilfældigt er risikoen for forveksling større hvis hundepersillen skulle indfinde sig i haven. Har man kun kruspersille er forvekslingen stort set umulig.

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. juli 2020 kl. 19.25

Tak for fine billeder af “vildt” groende persille.
Det kræver en anderledes have end min. Min persille står i en plantekasse. På billedet er deR et par uger til persillen går i blomst. Jeg sørger for at bruge en masse persille op til det tidspunkt. ( kyllinger proppet med persille og langtidsstegt.) Det er længe siden jeg såede ny persille i den bare jord ved siden af. Det kom aldrig op. Så plantede jeg købepersille og det meste visnede. (Gulerodsfluer?). Nu har jeg plantet nye persilleplanter og håber at de kommer i gang.
Purløg i blomst fordi de er så flotte og når de er færdige, klipper jeg dem helt ned. Jeg kan høste nyt purløg 14 dage efter nedklipning. Jeg husker ikke om de kommer i blomst flere gange.
Ingeborg

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 1. august 2020 kl. 9.35

Hej igen
Claus: hvordan “lugter/dufter’hundepersillen? Andre forskelle? Så jeg kan Kende forskellen.
Heldigvis er ingen blevet syge af at spise min mad m min persille:)

Ingeborg: ja du har en rigtig flot have, her hos mig prøver jeg at finde en form for’ cottage’ have. Det kommer nok m tiden.:)

Tak for svar og interesse.
Vh Benedikte

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 3. august 2020 kl. 3.02

@Lars Holt: ;-) hehe!

Mvh
Tine-

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 3. august 2020 kl. 10.43

Hej Benedikte. Jeg har læst at den "lugter og smager grimt", så den hvis du det du plukker dufter af persille vil jeg mene at du kan være helt rolig. Derudover, skal man selvfølgelig være bevidst om risikoen og lade være med at spise 'persille' som ser lidt afvigende ud.
Jeg har sommetider set nogle små skræmplanter i min have, som minder om persille men holdt op mod persille tydeligt er noget andet. Jeg har antaget at de er hundepersille, men jeg har nu ikke fået gjort mere ud af at "nøgle" dem. Udfordringen er også lidt at de helst skal være gået i blomst og frø før man kan se de bedste kendetegn. Jeg plejer at luge dem straks.
Her er nogle gode billeder af hundepersille:
www.danmarksflora.dk/0302.php?planteid=249&side=4

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. august 2020 kl. 10.57

Også tak fra mig. Der findes så mange skærmplanter i grøftekanten, der ligner hinanden At jeg ikke kan hitte rede i dem.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Kan man så persille nu?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kan man så persille nu?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider