Forum

Hvad med skimmeltoppene?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: James F., 8. august 2020 kl. 7.15

Efter et kraftigt angreb af formodet skimmel i mine asparges kartofler, er jeg kommet i tvivl om toppene og dårlige kartofler må komme i komposttønden - eller de skal i skraldespanden. (Jeg varmekomposterer ikke.)

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. august 2020 kl. 8.38

Ud med dem, både toppe og kartofler.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 8. august 2020 kl. 9.07

Aye aye Sir! Skal ske.
Og tak for kvikt råd.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. august 2020 kl. 9.44

Tror det er ubegrundet - skimmel kommer også fra luften og er umuligt at undgå. Det handler om sorten OG vækstbetingelserne.

Her ryger båder tomatplanter og kartoffelplanter med skimmelangreb på komposten. Som heller ikke er optimal varmekompostering - ofte kun 40 grader og ingen omstikning. Aldrig problemer med skimmel på tomater før de er mere eller mindre døde henne i nov dec. Kartofler dyrker jeg kun lidt af (de er så billige) men her er der altid skimmel - behandling af min lerjord og sortsvalg er afgørende for hvornår angrebet falder.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. august 2020 kl. 10.31

Her er så lidt skimmel i kartoflerne, at jeg smider kartoflerne helt ud.
Jeg dyrker 8 kartoffelsorter, men det er kun Mayan Twilight, der har haft skimmel, og det har den haft begge år, jeg har dyrket den, så den ryger ud af sortimentet.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. august 2020 kl. 23.27

I år hvor det er anden gang at jeg dyrker kartofler i køkkenhaven har jeg ikke haft problemer med skimmelsvampe . Eneste problem er at jeg har fået for små kartofler, da jeg har været nærig med
vandingen og for sent ude med gødningen(fik gødet i maj måned) Til næste år vil jeg gøde med lidt mere naturgødning og så gøde i marts måned istedet for.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. august 2020 kl. 11.03

Jeg laver en rende i jorden, hvor jeg lægger mine kartofler (og hestebønnefrø) og dækker så med kompost. Derefter hypper jeg for at undgå at solsortene får øje på ormene.
Når kartoflerne er gravet op, gentager jeg det i samme bed.

Nyt svar til emnet »Hvad med skimmeltoppene?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvad med skimmeltoppene?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider