Forum

Blommetræ – sen nattefrost

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 20. august 2020 kl. 19.26

En række spørgsmål angående blommetræer og den tilbagevendende nattefrost i april(og maj til dels).

Er der træer der er særligt modstandsdygtige i forhold til sen frost? Kan læse at Czar skulle være særlig modstandsdygtig på dette punkt. Men er der andre?
Hvad er det egentlig der gør dem særligt modstandsdygtige i forhold til frost?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 20. august 2020 kl. 20.26

Jeg vil mene at det vigtigste simpelthen er hvor sent de springer ud.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 20. august 2020 kl. 20.27

Altså blomsterne forstås.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 20. august 2020 kl. 21.13

Hej Claus

Det var også sådan jeg tænke det.

Men grunden til at jeg spørger er at jeg gerne vil gardere mig med et ekstra træ som kan klare den sene frost. Czar fremhæves altid som særlig beskyttet i tilfælde af frost, og hvis det kun handler om blomstringstiden, så burde Rivers Early prolific vel være lige så frostbeskyttet? Den har jeg dog aldrig læst som særlig fremhævet på dette punkt. Derfor blev jeg nysgerrig på hvilke træer der er særligt beskyttede mod frost og hvorfor de er det?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 11. september 2020 kl. 20.57

Nå men jeg kunne ikke dy mig for at teste det i praksis har lige bestilt et Czar træ. Så må vi teste om det klarer frost bedre end de andre blommetræer i haven.
Håber så også Czar blommerne faktisk er gode :)

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. september 2020 kl. 22.33

Jeg har et 2 årige opal, som står og blomster nu igen. Det har blomstret fint i foråret... Det led meget under tørken, selvom det blev vandet godt. Men nu har det fået nye blade og blomstrer. Jeg frygter derfor at jeg ingen blomster får til foråret 2021 , hvor det gerne skulle være med til at bestøve et anden blommetræ på grunden.

Nogle, der har gjort sig samme erfaring og ved at det kan blomstrer igen til foråret?..

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 12. september 2020 kl. 21.15

Min 40 år gamle Opal har aldrig blomstret to gange samme år.
Men de sidste 2 år har der kun været blomster på syd siden af træet, nok pga. lidt for kold vind nord fra, på et uheldigt tidspunkt. Blomme høsten på træet har været noget skravl i år pga. tørken, ellers har der været overflod af frugter i alle årene.

Nyt svar til emnet »Blommetræ – sen nattefrost«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Blommetræ – sen nattefrost

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider