Forum

Mystisk frugttræ?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kristina Duus Jørgensen, 21. september 2020 kl. 13.29

Vi har netop købt en skøn landejendom.
På grunden findes bl.a. en stor plæne med diverse frugttræer, her iblandt forskellige æbletræer, forskellige pæretræer, kirsebær mv.
Men der findes også et mystisk, og for os ukendt, frugttræ, som bærer en del frugter lige nu. Det ligner umiddelbart et pæretræ, men bladene er anderledes, og »frugterne« er meget hårde. De ligner næsten en blanding af pærer og citroner.
Da vi skal have indhegnet denne plæne til hestefolde, er det derfor yderst vigtigt at finde ud af hvad det er for et træ, og om hestene således kan tåle dels bark, blade og frugter, hvis det skal blive stående.
Af samme grund har kirsebærtræerne måtte lade livet.
Desuden er der et valnøddetræ, som ligeledes bærer frugter. Jeg har problemer med at finde ud af, om hestene tåler dette også. Er der nogen som kender til stenhårde »pærer«, valnøddetræer og heste?
Desværre må man kun ligge ét billede op, og jeg kan således ikke vise »frugterne« skåret over.
På forhånd mange tak for hjælpen :-)

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 21. september 2020 kl. 13.36

Måske er det et Kvæde træ ?.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristina Duus Jørgensen, 21. september 2020 kl. 13.43

Tak Kim, jeg tror da lige præcis det er et kvædetræ. Beskrivelsen og billederne jeg kan google mig frem til, passer nøjagtigt på et kvæde i pærerfamilie. Også størrelsesmæssigt. Hvad i alverden man så end bruger sådan ét til???
Jeg må se om jeg kan blive klog på, om hestene kan tåle det, ellers må det have en tur med motorsaven, ligesom kirsebærerne.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristina Duus Jørgensen, 21. september 2020 kl. 13.43

Tak Kim, jeg tror da lige præcis det er et kvædetræ. Beskrivelsen og billederne jeg kan google mig frem til, passer nøjagtigt på et kvæde i pærerfamilie. Også størrelsesmæssigt. Hvad i alverden man så end bruger sådan ét til???
Jeg må se om jeg kan blive klog på, om hestene kan tåle det, ellers må det have en tur med motorsaven, ligesom kirsebærerne.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. september 2020 kl. 17.52

Hej Kristina. Jeg har skrevet lidt om kvæder her: madoghaveliv.dk/?s=Kv%C3%A6der&submit=S%C3%B8g Jeg har ikke hørt om at de skulle være giftige for heste eller andet, men lav selvfølgelig din egen research.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. september 2020 kl. 19.09

Kvæder er bare dejlige og meget anderledes. Vi fik dem altid Fra min søster. Åh, hvor ville jeg ønske at det var mine!
strikinge.blogspot.com/2009/10/en-hel-kurv-fuld-af-kvder.html
Ingeborg
Jeg bor i Fredericia, håber ikke at du bor alt for langt væk?
Kvæder findes både som pære - og æbleformede.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. september 2020 kl. 19.12

Kvæder er ikke spiselige uden kogning eller syltning
Men .... kvædebrød forsvinder som dug for solen hos os.

strikinge.blogspot.com/2009/10/kvdebrd.html

Ingeborg

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. september 2020 kl. 19.14

Ville også have skrevet at de skal have lidt frost før de høstes.
Ingeborg

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. september 2020 kl. 20.11

Når de er hel moden udsender de en utrolig lækker duft og kan derfor bruges inde i stuen, som luftfrisker, og herefter syltes mv.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Mathiesen, 22. september 2020 kl. 9.49

Jeg er enig i, at det er en kvæde. Den er ikke mere giftig for heste end æble- og pæretræ.

Min personlige erfaring er, at hestene æder bark og grene på æble og pæretræer, dvs træerne går til inden for en relativ kort periode. Jeg ville nok i stedet hegne træerne, så de ikke kan komme til i selve stammen. De er guld værd som skygge og læ på en hestefold, og samtidig er det jo fint med frugter. Det samme med kirsebærrene, hvis I ikke allerede har fældet dem. Her er min erfaring med hele prunus-gruppen (kirsebær, mirabeller, blommer mv), at hestene kan finde på at spise lidt blade og kviste, men ikke så store mængder, at de tager skade af det.

Nyt svar til emnet »Mystisk frugttræ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Mystisk frugttræ?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider