Forum

Utøj i pæretræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hans R., 30. september 2020 kl. 11.06

Hvad er der galt med mit Conference pæretræ? og hvad kan jeg gøre ved det?
Se billede.

Mvh.
Hans

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. september 2020 kl. 12.06

Hej Hans R.

Jeg er næsten sikker på at det skyldes små sorte snegle, som har invaderet dit pæretræ.
Amerikanerne kalder det pærer pest, men så gal syntes jeg nu ikke at det er. Det kan godt være at de er mere plaget af det end vi er..
Jeg ville ikke gøre noget, da det ikke vare særlig længe før at træerne smider bladene, så lidt sneglegnav betyder ikke noget. Hvis du stadig er plaget af dem til foråret ville jeg forsøge at bekæmpe dem.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. september 2020 kl. 12.10

Hvis du vil læse mere om dem og om bekæmpelse af dem så er der her en rigtig god artikel fra Havenyt

God læsning.

www.havenyt.dk/spoergsmaal/frugt_og_baer/paerer/14388.html

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans R., 30. september 2020 kl. 12.15

Tak for svar og tak for link til artiklen.
Jeg vil indsamle larverne med det samme.
Men hvordan kan de bekæmpes på store pæretræer?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. september 2020 kl. 16.03

Der findes ikke godkendte plantebeskyttelsesmidler til rådighed for bekæmpelse af dette insekt. I erhvervsfrugtavlen vil bekæmpelse af andre skadedyr normalt medføre at også frugttræbladhvepsens larve bliver bekæmpet. I udlandet anvendes midlet Entrust med det aktive stof spinosad, til bekæmpelsen.

Spinosad mener jeg er godkendt til økologisk Havebrug og bruges bla i myrelokke dåser, og skulle eftersigende være et udtræk fra nogle svampe, men hvor man køber det ved jeg ikke. Dog skal det lige nævnes at det ikke er tilladt at købe dette eller andre midler til bekæmpelse af frugttræ bladhvepselarver via nettet grundet de danske toldregler...

Personlig ville jeg ikke gøre noget ved det, ud over af fremme biodiversiteten i haven. Dette betyder at jo mere liv man fremmer i haven jo bedre balance i mellem skadedyr og nyttedyr opnår man. Derfor vil det være en god ide at sætte nogle flere fugle kasser og insekt hoteller op der hvor man bor op i haven. Dette løser dog ikke alle de problemer man kan løbe ind i, men er et skridt på vejen.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. september 2020 kl. 16.08

Der findes ikke godkendte plantebeskyttelsesmidler til rådighed for bekæmpelse af dette insekt. I erhvervsfrugtavlen vil bekæmpelse af andre skadedyr normalt medføre at også frugttræbladhvepsens larve bliver bekæmpet. I udlandet anvendes midlet Entrust med det aktive stof spinosad, til bekæmpelsen.

Spinosad mener jeg er godkendt til økologisk Havebrug og bruges bla i myrelokke dåser, og skulle eftersigende være et udtræk fra nogle svampe, men hvor man køber det ved jeg ikke. Dog skal det lige nævnes at det ikke er tilladt at købe dette via udenlandske hjemmesider eller andre midler til bekæmpelse af frugttræ bladhvepselarver, grundet de danske toldregler...

Personlig ville jeg ikke gøre noget ved det, ud over af fremme biodiversiteten i haven. Dette betyder at jo mere liv man fremmer i haven jo bedre balance i mellem skadedyr og nyttedyr opnår man. Derfor vil det være en god ide at sætte nogle flere fugle kasser og insekt hoteller op der hvor man bor op i haven. Dette løser dog ikke alle de problemer man kan løbe ind i, men er et skridt på vejen.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. september 2020 kl. 16.17

Inden jeg taler alt for godt for spinosad, som i øvrig er udtræk fra en jordbakterie og ikke svampe, som jeg fik skrevet skal jeg lige nævne at det er giftig. Også selvom det er godkendt til økologisk Havebrug.

Prøv evt at Google spinosad giftigt via Google.

Nyt svar til emnet »Utøj i pæretræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Utøj i pæretræ

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider