Forum

Eftermodning/tørrring af butternutsquash

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 13. oktober 2020 kl. 23.30

Jeg har i år dyrket butternut squash med god success. Direkte fra haven var smagen dog skuffende, og mindede mest af alt om dem man kan købe i supermarkedet. Men efter 14 dages tørring/eftermodning ved 28-30C, fik både aroma og sødme et gevaldigt boost.

Min kammerat har ligeledes dyrket butternut squash, nogle i form af sorten "muscat de provence".

De ser ikke ud til modent helt i marken. Men efter at have læst Dorthe Kyllingsbæk guide til dyrking af butternut squash, har vi fået lidt håb. Hun beskriver at de kan - ligesom mine butternut squash - lægges til eftermodning i 14 dage ved 28-30 grader og derefter opbevares ved stuetemperatur frem til januar hvor de så skulle være modne og klar til at spise.

Er der nogen her på siden der har forsøgt sig med denne fremgangsmetode? Så hører jeg gerne fra jer. :)

Jeg har lagt nogle til eftermodning. Så må vi se hvad der sker (billedet).

Link til Dorthes guide: www.havenyt.dk/tips/koekkenhaven/378.html

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 14. oktober 2020 kl. 8.00

Hej Anders Greibe Nielsen

Dorthe Kyllingsbæk's vejledning er en velprøvet fremgangsmåde som har hjulpet mig til et godt eftermodningsforløb på Butternut Squash i flere år.
Og lige et fif: Læg noget ugennemtrængeligt under squash'ene, når de ligger "på lager" efter varmekuren. Det kan ske, at der går en nedbrydningssproces igang i enkelte af dem - og det kan være rigtig bøvlet at få gjort rent bagefter.....

God appetit - det er et herligt vinterforråd at have til rådighed ;-)

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Eftermodning/tørrring af butternutsquash«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Eftermodning/tørrring af butternutsquash

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider