Forum

Brug af kaffegrums i haven

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Krisztina V Rygård, 29. december 2020 kl. 13.13

Jeg fik anbefalet af min havemand, at jeg skulle bruge kaffegrums til gødning og forebyggelse af skadedyr og snegle i haven.
Jeg vil dog høre, kan det være farligt ift. ændring af pH balancen af nogle bestemte planter?
Vi har nyttehave med bærbuske (hindbær, blåbær, solbær, ribs, jordbær) og æble- og pæretæer.
Må jeg gøde det hele med kaffegrums? Og er der en bestemt sæson hvor man bør det, eller er det ok at komme det på året rundt?
På forhånd tak for svar. :-)

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. december 2020 kl. 13.26

Hvis det er fra en almindelig husholdning, bliver mængden ikke så stor, at man behøver at bekymre sig om ændringer i pH.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 29. december 2020 kl. 17.01

Kaffegrums indeholder ca 7 % kvælstof , jeg har brugt det i mange år sammen med træaske fra brændeoven aske inde holder fosfor og kalium så det ender med at blive noget der ligner NPK gødning .

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 30. december 2020 kl. 19.58

Hej Krisztina V Rygård

Det er i vækstsæsonen, at planterne kan have gavn af, at der er næringsstoffer til rådighed.
Så det vil være en god fremgangsmåde at lægge kaffegrums (og alle andre former for gødning) ud som brunt jorddække, når jordtemperaturen er oppe på 6 - 7 grader (i april eller maj måned) og stoppe med at lægge gødning ud, når jordtemperaturen om efteråret igen når ned på ca 12 grader (i august eller september).

Man kan i stedet for temperatur bruge antallet af timer med dagslys som en rettesnor for den periode, hvor planterne kan have gavn af, at der er næring til rådighed på jordoverfladen eller i de øverste jordlag.
Gød efter forårsjævndøgn (20. marts) og stop med at gøde fire uger før efterårsjævndøgn (21 september)

Fra september til marts/april sker der ikke meget tilvækst i planterne - det betyder, at planterne næsten ikke optager næring, selv om den er tilgængelig i jorden eller på jordoverfladen.
Gødning lagt ud i løbet af disse måneder vil blive nedvasket i jorden af regn og smeltet sne og vil kunne ende i vandløb og grundvand og der være årsag til forurening.

Så der kan være god grund til at interessere sig for, hvordan man kan opbevare fx kaffegrums, så det kan være klar til at gavne planterne i den periode, hvor de vokser og sætter bær/frugt/frø.

Opbevaring af fx kaffegrums i perioden oktober til marts kan ske ved at blande kaffegrumset i en almindelig, overdækket havekompost.

Er det ikke en mulighed, kan man tørre kaffegrumset og på den måde opbevare det, uden at det går i forrådnelse.

En tredje metode er at tilføre det (fx kaffegrums) man ønsker at konservere en kultur af mikroorganismer (Bokashi-metoden)
Denne metode kan med fordel kombinere fermentering af grønt køkkenaffald med fermentering af kaffegrums.
Du kan let finde mere om metoden ved at søge på nettet.

Venlig hilsen
Lone

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 31. december 2020 kl. 11.11

Jeg bruger det løbende hele året igennem , det har jeg gjort i mange år .........godt nytår.........

Nyt svar til emnet »Brug af kaffegrums i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Brug af kaffegrums i haven

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider