Forum

Nedlagt hønsegård

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 30. december 2020 kl. 22.08

Hvad kan jeg dyrke i en nyligt nedlagt hønsegård og hvad skal jeg tage højde for. Mine høns er endt som tarteletfyld og jeg vil ikke have nye lige med det samme. Så jeg tænker på, hvad jeg kunne dyrke i hønsegården. Der må være en del gødning i jorden. Der er også noget halm, som hønsene kunne gå og skrabe i og jeg har af og til strøet kalk. Jeg tænker, at kål kunne være en mulighed, men er der andre ting jeg kan dyrke?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. december 2020 kl. 22.29

Kål er oplagt. Nu ved jeg ikke hvor længe der har været hønsegård, men jorden kan potentielt være gødet for et par år. Løg, hvidløg og porrer burde også vokse godt.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 31. december 2020 kl. 11.03

Hej Mette Lund

Det er umuligt at vurdere gødningstilstanden i din pt tomme hønsegård. Jeg vil foreslå dig at sætte som mål at passe arealet på en måde, hvor der opsamles mest mulig af den gødning, der nu er.

Det er enkelt at gøre: Der skal i længst mulig tid i vækstsæsonen være plantevækst på arealet.
Indtil der i marts / april er lys mig varme nok til at der kan etableres et plantedække, kan du hindre / bremse nedvaskning af gødningsstoffer ved at overdække arealet. Muligheder kunne fx være et tykt lag vissent løv (holdt på plads af mellemstore grene (fra juletræet ?) eller evt plast.

Noget af det tidligste du kan så som såkaldte grøngødningsplanter, er en frøblanding af havre, honningurt og blodkløver - men altså ikke tidligere end forårsjævndøgn 20.marts. Hvis du vælger at så grøngødning er det enkelt at forberede jorden ved blot at løsne den med en greb og rive den igennem med en grovtandet rive inden såning. Har du haft løvdække på, sker der ikke noget ved at være lidt "sjusket", når det skal samles sammen igen - visne halvomsatte blade vil kun gavne strukturen i de øverste jordlag. Kviste og større grene skal fjernes hvis du vil have nogenlunde arbejdsbetingelser til såning - udplantning går fint, selv om der ligger lidt grenværk tilbage på jordoverfladen

Selv om du hurtigt efter såning af grøngødning vil dyrke kål, græskar, kartofler eller løg behøver du ikke at fjerne grøngødningsplanterne på én gang; de fleste kan vokse, mens det du gerne vil dyrke af urter enten spirer og får en størrelse, hvor de behøver næring eller får udviklet et rodnet, som kan optage næringsstoffer.
Du kan helt enkelt blot fjerne hvad der er vokset frem af grøngødning enten i pletter eller i render / rækker på arealet. "Pletter" er egnet til udplantningsplanter som fx kål, græskar eller majs - "render eller rækker" til frøudsæd eller stikløg. (Vær opmærksom på, at hvidløg sættes i oktober)

Når der begynder at være konkurrence mellem ønskede urter og grøngødning, kan du hive grøngødningsplanterne op og lægge dem ovenpå jorden mellem kulturplanterne. Her vil de fungere som gødningsdepot, som frigiver næringsstoffer, der kan optages af kulturplanterne i takt med at de visne grøngødningsplanter hen gennem vækstsæsonen bliver omsat af orm og mikroorganismer.

Når du har høstet det, du nu vælger at dyrke i denne vækstsæson, kan du "opsamle" næringsstoffer igen - og du kan anvende en blanding af grøngødningsplanter måske suppleret med boghvede - helst udsået med det samme efter at kulturplanterne er høstet og inden efterårsjævndøgn 22. september.

Skulle du have plan om igen at sætte høns i hønsegården, vil de enten fra efteråret 2021 eller foråret 2022 få en meget attraktiv hønsegård fyldt med grønt! Og hvis du vil fortsætte dyrkning af kulturplanter får de en flyvende start i 2022.

Venlig hilsen
Lone

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 31. december 2020 kl. 11.35

Hvis man fjerner det, der luges væk, går det hurtigere med at få nedbragt gødningsniveauet.
Det, der luges væk, kan lægges, hvor der mangler gødning.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 31. december 2020 kl. 11.37

Tak for svarene. Jeg prøver med grøntdække, kål og måske porrer.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. januar 2021 kl. 1.58

Brændenælder!

Og den der ukrudtsplante Bonderøven er så glad ved- mælde. De kommer endda helt af sig selv.

Jeg havde mest held med porrer og knoldselleri, der hvor der havde været 200 kvm høns-ande-/dueegård. Og kartofler og jordbær.

Men jeg gødede også porrene (vinter-) med aske.

Pt. er jeg ved at rydde selvsamme område for brombær. Igen! så hvis nogen er lyriske om brombær- vil jeg tilbyde at rulle dem ind i rankerne og videre ud i havet. Brombær er VERDENS værste haveukrudt.

Men i en fhv hønsegård vil du nok mest få nælder. Og der kan da hive eller grave rødderne op.

Mvh
Tine

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 11. januar 2021 kl. 6.59

Ahh, brændenælder har jeg så rigeligt af i resten af haven, og det er altså ikke fordi jeg har gødet. Jeg tror, at jeg vil prøve med porrer. Jeg har prøvet et par gange før, men det har ikke været nogen succes. De blev angrebet af porrerust. Men det er en dejlig grøntsag og det er forsøget værd.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 11. januar 2021 kl. 6.59

Ahh, brændenælder har jeg så rigeligt af i resten af haven, og det er altså ikke fordi jeg har gødet. Jeg tror, at jeg vil prøve med porrer. Jeg har prøvet et par gange før, men det har ikke været nogen succes. De blev angrebet af porrerust. Men det er en dejlig grøntsag og det er forsøget værd.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. januar 2021 kl. 8.02

Hej Mette Lund

Du kan måske have glæde af at vælge porresorter, der er fremavlet med henblik på at opnå modstandsdygtighed overfor porrerust.
Her er tre forslag:
Porre Bleu de Solaire - flerårig - kan dyrkes som et-årig
Porre Musselburgh
Leek 'Autumn Giant 3 - Porvite

Men forudsætningen for at opnå sunde porrer er uændret:
Helst et sted uden skygge fra bygninger, tæt hæk eller trækroner.
Løs jordstruktur med god vandgennemtrængelighed.
Helst ikke for meget læ (planterne skal kunne tørre op efter efterårsregn og perioder med høj luftfugtighed).
Gødningstilførsel i form af kompost.
Giv evt et par håndfulde kalk pr 10 m2 - hvis hønsegården har været brugt til hønsehold gennem flere år og den ikke har været dækket af grøngødning i løbet af perioden.
Fjern altid afskårne porreblade fra dyrkningsbedet.

Som altid kan det (ser om det er lidt på tværs af dine planer) anbefales at dyrke flere forskellige plantearter sammen - eller tæt på hinanden. Noget vil lykkes - andet vil give et mindre godt dyrkningsresultat...

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Nedlagt hønsegård«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Nedlagt hønsegård

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider