Forum

Grøn Reine Claude

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 3. januar 2021 kl. 13.18

Kære Havefolk

Jeg har et lille spørgsmål angående Grøn Reine claude. Jeg har smagt den og kan tilslutte mig at den kan noget de andre blommer ikke kan. Jeg er dog i tvivl om det er besværet værd at sætte en sådan, da den ofte beskrives som værende sparsomt bærende. Derfor har jeg et par spørgsmål med fokus på jeres erfaringer:

Blandt de af jer der har et Grønt Reine Claude træ:
1.hvordan oplever i bæringen? Er den regelmæssig, og hvor meget giver den i jeres optik (evt i forhold til jeres andre blommetræer)? Snakker vi en hat-fuld eller spand-fuld (selvfølgelig afhængigt af træets størrelse)
2.Hvor lang tid tog det for jeres træ at begynde at bære?
3.Har i prøvet andre "grønne" alternativer til den almindelige grøn reine claude ( eks. Brahy el. andre?) Hvis ja. Hvordan vurderer i bæringen på disse og kan smagen måle sig med den almindelige?

Endeligt vil jeg gerne spørge til bestøvning.
Hvor langt skal der være til et andet blommetræ førend bestøvningen kan lykkedes og er der særlige træer der er bedre end andre?
Jeg har et Czar og et Oullin der begge vil stå ca.8 m. fra pladsen jeg påtænker til det nye træ. Derudover har jeg både Opal, Gul Abrikosblomme, Victoria,RC Althan og Ital Sveske, men disse vil stå på den anden side af huset i forhold til placeringen af det nye træ.

Om nødvendigt sætter jeg gerne en ekstra partner tættere på. Hvis det er nødvendigt overejer jeg Stanley eller Rivers early Prolific. Er der en af disse der er bedre end den anden i forhold til bestøvning af Grøn Reine Claude?

Mvh og Godt Nytår

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 3. januar 2021 kl. 19.32

Bestøvning bliver ikke noget problem. Din RC Oullin kan bestøve den og ellers tror jeg bestemt også at træerne på den anden side af huset kan. Husk på at det er bier som klarer bestøvningen og de kan flyve over store afstande.

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 3. januar 2021 kl. 20.13

Mine grønne R.C.'ere bar første gang ca. 10 år efter plantning.
De har tendens til vekselbæring.
Efter 25 år giver de fra 10 stk. og op til 2-3kg. Det er pga. smagen, at man skal plante grøn RC - ikke pga. mængden. Grenene vil ikke knække pga. overbæring :)

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 3. januar 2021 kl. 20.16

Tak Claus

Så er bestøvningen sikret.

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 3. januar 2021 kl. 20.50

Tak for din feedback James.

Baseret på det udbytte du får på et 25årigt træ er jeg stadig lidt i tvivl om jeg vil ofre min sidste sparsomme "blommeplads" på Grønt RC træ.

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Bollerup, 5. januar 2021 kl. 15.05

Mit 3 år gamle træ gav en blomme denne sommer, den smagte fantastisk godt, har man pladsen er det en super blomme :-)

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Bollerup, 5. januar 2021 kl. 15.05

Mit 3 år gamle træ gav en blomme denne sommer, den smagte fantastisk godt, har man pladsen er det en super blomme :-)

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 6. januar 2021 kl. 15.05

Kære Preben

Jeg er enig i at det er en fantastisk blomme. Jeg tror jeg hælder mod at købe et og så få podet en ekstra sort eller 2 på. Har prøvet at pode uden held, men det her kunne jo være undskyldningen, nemlig at jeg køber en Grøn Reine claude og bruger den som podeprøvningstræ

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. januar 2021 kl. 1.44

Mine har nu bæret pænt i alle årene. Jeg synes ikke de de så meget vekselbærer mellem hat og kilovis. Men mine er på vildstammer og gamle, så de har det med at være for høje!

En nyere bærer nu fint.

Jeg har gul RC og diverse krægeblommer som bestøvere. Men planen er at få Opal. Victoriablomme er også en god bestøver, og en fin blomme, men min fik vist Grå Monilia. Den sprang ihvertfald ud i svampe- og så blev den fældet.

Den grønne er en superblomme (jeg er ellers ikke til blommer, de er tit melede, synes jeg!), den grønne er lækker og frugtagtig.

Meen, den første sommer med haven- gik jeg og ventede på, at blommerne skiftede farve til gul eller lilla. Jeg vidste ikke, at der findes lækre grønne!

Min mor havde Victoria og den gule RC. Og det var vist mere noget med hvepse, nu jeg tænker tilbage.

Mvh
Tine- jeg er slet ikke til syltede blommer

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 9. januar 2021 kl. 10.04

Kære Tina

Tak for din feedback. Godt at høre at du har bæring på dine træer. Jeg er ved at ende med at jeg tror jeg går efter at lave et podet træ, hvor grøn reine claude er hovedstammen og så poder jeg 2 ekstra sorter på. Så kan er der nok noget der giver noget.

Sjovt jeg har aldrig syntes at blommer var melede? Pånær en meget hengemt og overmoden stanley blomme ( smagen var dog rigtig god. En rigtig sukkerbombe) . Vi har mange kirsebærblommer i områder og blandt dem er der melede varianter (men også nogle rigtig gode)

Nu jeg har jer alle her. Jeg har indtil nu ladet mine blommetræer gro som de nu gror , og det giver vækst opad med mange sideskud ( det er vel på de vandrette grene som sideskuddenegiver hvor frugten kommer). Ville i klippe de nyvæksten opad i enderne løbende og dermed tvinge træerne til at vokse videre på sideskuddene? Hænger i noget i grenene for at få dem mere vandrette? I mine forældres have fik blommer lov at vokse vildt uden at blive passet og det gav mange blommer, men vil ovennævnte stimulere til tidligere frugtbæring?

PS det er en nydelse at have mange sorter. Selve træernes forskellighed i vækst og form er dejlig at følge med i. Fra de strittende lidt kaosvoksende varianter (czar, opal) til de mere harmonisk voksende (herunder mine RC varianter , Althan ,Oullin, Gul Abrikos)

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 17. februar 2021 kl. 19.09

Det er farligt at læse om sorter. Mens jeg går og venter på at frosten går over så jeg kan sætte et Grønt Reine Claude træ i jorden, kom jeg til at bestille et Laxtons Blue Tit også.

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 8. marts 2021 kl. 17.44

Kunne ikke dy mig for at prøve en variant af RC. Endte med at bestille et de Brahys Reine Claude.

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Irma Lauridsen, 28. april 2023 kl. 11.08

Hvilken forskel er der på alm. GRØN REINE CLAUDE og BRUUNS GRØN REINE CLAUDE? Har hørt, at forskellen er meget lille - men hvilken forskel?
Forskel i størrelse på træerne? På blommen? Smag? Forskel i sundhed?

Kan et hhv. Bruuns eller almindelig grøn RC købes som lidt større/ældre træer end de almindeligt udbudte til salg - så der ikke går så lang tid inden bæring - og evt. hvor og til hvilken pris så? Tak.

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Irma Lauridsen, 28. april 2023 kl. 11.08

Hvilken forskel er der på alm. GRØN REINE CLAUDE og BRUUNS GRØN REINE CLAUDE? Har hørt, at forskellen er meget lille - men hvilken forskel?
Forskel i størrelse på træerne? På blommen? Smag? Forskel i sundhed?

Kan et hhv. Bruuns eller almindelig grøn RC købes som lidt større/ældre træer end de almindeligt udbudte til salg - så der ikke går så lang tid inden bæring - og evt. hvor og til hvilken pris så? Tak.

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. april 2023 kl. 15.45

Hej Irma.

Om Bruuns og grøn Reine Claude står der :

Søde og velsmagende grønne spiseblommer med gult og saftigt frugtkød, er hvad du kan få med et frugttræ af sorten ‘Bruuns Grøn Reine Claude’ i haven.
De grønne blommer har røde prikker og kan have røde flammer. I takt med, at de grønne Reine Claude-blommer bliver mere modne, skifter de kulør, til en mere gul farve.
Grøn Reine Claude er en gammel sort, der stammer fra Middelhavsområdet. Men faktisk trives de rigtig godt i det danske klima, hvor blommerne bliver langt mere intense i smagen, end frugterne fra de artsfæller, der er plantet i Sydeuropa.

Der er meget lille forskel på Alm. Grøn Reine Claude og Bruuns Grøn Reine Claude.
Bruuns Grøn Reine Claude kommer lidt hurtigere i bæring, har lidt tyndere grene og lidt mindre blade.

Beskrivelse
Grøn Reine Claude (Bruuns) Blommetræ der giver meget fine spiseblommer.

Hvis du vil sikre dig særdeles velsmagende spiseblommer fra haven, så er ‘Grøn Reine Claude’ et sikkert valg. Blommetræer af sorten ‘Grønne Reine Claude’ er en af de ældste sorter, kendt i Danmark. Sorten kan føres tilbage til 1500-tallet, og menes oprindeligt, at stamme fra Grækenland. Sorten fik sit navn efter den franske dronning Claude, der yndede at spise disse lækre frugter. De danske, grønne Reine Claude-blommer smager af mere end blommer af samme sort, der vokser ved Middelhavet. Det skyldes det særlige danske klima.

En frugt fra et blommetræ af sorten ‘ Bruuns Grøn Reine Claude’ er middelstor, rund og grøn-gul. I overfladen har frugterne en let lysegrå dug. Frugtkødet har en indbydende gul farve. Frugtkødet er meget saftigt, sødt, særdeles velsmagende og aromatisk. Blommer af denne sort kan plukkes sidst i august og først i september. De er særligt velegnede som spiseblommer. De grønne blommer egner sig også godt til mange forskellige desserter, som f.eks. blommetrifli, blommetærte eller råmarinerede blommer.

Vælger du et Bruuns Grøn Reine Claude-blommetræ, får du et kraftigt voksende bredkronet træ med mange grene.

Jeg kan ikke se at du kan få den på andre grundstammer end de kraftig voksende..

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Irma Lauridsen, 28. april 2023 kl. 15.56

Tak for svar. Jeg har tidligere læst det, du skriver her. Tænkte bare:
1: Hvad forskellen er i smagen på de to? Hvis man kan smage forskel, hvilken er så bedst?
2: Om Bruuns måske bliver lidt mindre i selve træet, siden bladene er mindre?
3: Hvor meget tidligere kommer Bruuns i bæring - end det andet?
4: Og i det hele taget - hvis man køber et helt alm. RC-træ eller Bruuns RC-træ, hvor mange år går der så, før den første blomme viser sig? Er det længere tid end de fleste andre blommetræer?
5: Kan man købe et RC-træ, der er større end de små til godt 300 kr.? På forhånd tak.

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. april 2023 kl. 16.04

Jeg tænkte nok at du havde læst det, men det var umiddelbart også de eneste oplysninger jeg kunne finde. Så vidt jeg forstår så er der ikke så stor efterspørgsel på netop Bruuns Reine Claude at der er mange der dyrker den .

Men hvis du vil snakke specielle blommesorter vil jeg foreslå dig at skrive til Boi Jensen, planteskolen ...De gamle sorter og som ved en masse om dem du efterlyser.

Angående priser skal man kigge sig godt for og ofte, hvis man køber på nettet er det ikke den bedste kvalitet man får, men hos Boi Jensen bliver du ikke snydt.

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Irma Lauridsen, 28. april 2023 kl. 17.53

Tak for svaret. Ja, jeg kan da se, at Boi Jensen har mange sorter af RC - også en del flere end jeg anede, fandtes. Uha, så bliver der jo endnu mere tvivl. Nå, men jeg må nok nøjes med at spekulere i de to, jeg har skrevet om her.
Måske kan han skaffe mig et større træ end de små, man kan købe.
Har også set på nettet, at der findes et plantecenterfyn, kender du det sted? Det ser også ud som om de ved, hvad de "snakker om". Så er der i det mindste to muligheder.
Jeg spørger så meget, fordi jeg ikke vil overraskes - men vide præcist hvad jeg får, hvilket jeg nok under alle omstændigheder først finder ud af om et vist antal år.
Nå - men tak, Søren Dunn!

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. april 2023 kl. 18.17

Jeg har dårlig erfaring med blommer på min grund og det skyldes bl.a en skyggefuldt nordside, der er det eneste sted jeg kan plante blommer. Jeg har prøvet med toptaske og Opal og hver gang er det gået galt, dvs ingen blommer , men masser af svampe sygdomme...

Hvis man har mulighed skal man prøve sig frem, men også overveje hvad man vil med alt den frugt man med tiden får, men jeg kender det godt det med at ville prøve alt muligt.

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. april 2023 kl. 18.20

Du nævner plantecenter syd. Dem kender jeg ikke kun Langager planteskole, hvor jeg startede med at købe malus grundstammer. Senere har jeg købt dem via Boi Jensen.

Nyt svar til emnet »Grøn Reine Claude«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Grøn Reine Claude

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider