Forum

Højbede i egetræ… nogen erfaringer?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 21. februar 2021 kl. 9.00

Hej
Jeg er ved at bestille højbede og overvejer at bestille dem i Egetræ... det skulle efter producentens mening være mere holdbart end fx lærk. Men det er stort set altid lærk eller robinie der anbefales hvis højbedene skal bygges i hårdttræ. Er der en grund til at eg sjældent nævnes? Jeg overvejer yderligere at fore dem med noget på indersiden... både for at forlænge levetiden og holde på fugten... men vil jo ikke have noget der potentielt afgiver giftstoffer til jorden... nogle forslag? De kommer til at stå direkte på jorden men hævet på en kant af fliser (stier imellem)...
Mvh Maria

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. februar 2021 kl. 10.57

Eg er en træsort, hvor der er utrolig stor forskel på splint (det yderste) og kerne (det inderste).
Det er kernetræet, der er holdbart.
Jeg vedhæfter et billede af en 15 år gammel egestolpe, hvor det tydelig ses, at splinten for længst er væk. Kernetræet er stadig fint, men for tynd i dimension til at kunne holde alene.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 21. februar 2021 kl. 20.17

Ok tak for svar. Jeg kan se din pointe. Jeg må hellere spørge om brædderne er lavet i kernetræ for det kan de vel godt være kan de ikke? Ellers er lærk nok alligevel et bedre valg.
Mvh maria

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 21. februar 2021 kl. 20.17

Ok tak for svar. Jeg kan se din pointe. Jeg må hellere spørge om brædderne er lavet i kernetræ for det kan de vel godt være kan de ikke? Ellers er lærk nok alligevel et bedre valg.
Mvh maria

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 22. februar 2021 kl. 20.46

Hej Maria B

Hvis du går efter virkelig lang holdbarhed og sikkerhed for, at der ikke afgives skadelige stoffer fra eventuel nødvendig foring med fx plastmaterialer, kan du vælge granitkantsten som ramme om dine højbede.
Ved at vælge den løsning sikrer du også, at kantstenene i hundredevis af år fremefter kan anvendes til andre formål & andre steder end lige i din have.

Der er ud over private som sælger brugte granitkantsten også flere danske firmaer indenfor branchen genbrugs-bygge-materialer, der sælger granitkantsten, som allerede har været brugt mindst én gang....
Det er derfor på ingen måde nødvendigt at ny-importere granit fra Kina eller andre fjerne steder på kloden.

Genbrug er jo en af vejene til løsninger som sikrer, at vi bliver bedre til at holde hus med klodens knappe ressourcer og undgår at sprede kemiske stoffer til jorden og dens levende organismer (det være sig mikroorganismerne i jorden, planterne eller dyrene).

Venlig hilsen
Lone

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 23. februar 2021 kl. 11.13

Tak ja det var da også en mulighed.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 23. februar 2021 kl. 12.52

En væsentlig grund til at eg sjældent nævnes er jo nok prisen.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 23. februar 2021 kl. 15.02

Ja netop, men synes faktisk ikke prisen jeg har fået er så voldsomt meget højere igen... det var derfor jeg blev lidt nysgerrig..

Nyt svar til emnet »Højbede i egetræ… nogen erfaringer?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Højbede i egetræ… nogen erfaringer?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider