Forum

Jordskokker – alder på bede / sædskifte?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. februar 2021 kl. 18.08

Hej alle med jordskokker i køkkenhaven

Heidi skriver i ugens nyhedsbrev "Jordskokker dyrkes som kartofler, og alle knoldene skal høstes hvert år."

Der tabte jeg kæben ned på gulvet! Jordskokker er skønne, de smager godt og er nemme at dyrke. En af de ting jeg kan lide ved afgrøden er, at den stort set kan passe sig selv i et hjørne, hvor man så hver vinter kan hente til køkkenchefens kreativitet.

Med mindre vi er ude en konkurrence om størst mulige knolde, så har jeg svært ved at se logikken i den påstand. Har aldrig set sygdom om mine planter har stået samme sted i ca. 10-12 år og jeg betragter afgrøden som oplagt i permakultur.

Hvor mange af jer dyrker jordskokker på en ny plads hvert år?

PS
Jeg er vild med Heidi´s nyhedsbreve og jeg er ikke ude i brok og ballade :)

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 24. februar 2021 kl. 18.24

Hvis man flytter dem hvert år får man nok at se til med at bekæmpe dem i de gamle bede. Jeg har flyttet mine en gang på 8-9 år.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 24. februar 2021 kl. 20.12

Ak, ja, det var dengang. Jeg havde jordskokker i det samme hjørne, ihvertfald i 10 år, og der var pæn størrelse og smag, husker ikke vi kasserede nogen pga sygdom.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. februar 2021 kl. 20.16

Jeg tror at hvis man skal forebygge sygdomme af alt tænkelig art at så bør man bruge en god sæd skifte og hvis de professionelle bruger denne taktik, for at opnår er højere udbytte, så har hun ret med at den burde dyrkes som etårigt, men jeg selv dyrker det også flerårige. Så Tom dyrk den som flereårige staude, hvor der høstes efter behov. Skulle den få sygdomme er den nemt at erstatte...

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. februar 2021 kl. 22.02

Mine jordskokker har stået stort set samme sted i over 30 år. Det er vigtigt, at der graves op i hele bedet ca. hvert år. Så kommer der store knolde. De små efterlader man, så de kan skyde til næste år.
Jeg har ikke set sygdomme i jordskokker.

Hvis man ikke graver dem op, bliver der en kompakt masse af små knolde.

Når jeg skriver stort set på samme sted, så er det fordi de prøver at udvide deres territorium hvert år.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. februar 2021 kl. 22.27

Tak til alle svar :)

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Frydenlund, 25. februar 2021 kl. 18.55

Du skriver:
Heidi skriver i ugens nyhedsbrev "Jordskokker dyrkes som kartofler, og alle knoldene skal høstes hvert år."

Heri står der da ikke noget om, at de ikke må gro på samme sted hvert år.

Normalt høster jeg enkelte planter i løbet af vinteren og her om foråret graves så de sidste planter op og der lægges 8 til 10 pæne knolde igen på samme plads. At man så allerede kunne gøre dette her i februar, er helt exceptionelt

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 26. februar 2021 kl. 8.50

Jeg spiser mest jordskokker om foråret, så det er fra januar til først i maj, når de begynder at spire.
Jordskokker egner sig ikke til at blive gravet op og gemt ret længe.

Nyt svar til emnet »Jordskokker – alder på bede / sædskifte?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jordskokker – alder på bede / sædskifte?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider