Forum

Hvordan tager man frø fra mizuna?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 1. juli 2005 kl. 11.07

Jeg har mizunaplanter (sået 1. april), der er gået i blomst, og jeg vil meget gerne høste frøene derfra til dyrkning til næste år. Men hvor sidder frøene? Er det de små tingster, der sidder i de små bælge på planten? Og hvordan kan jeg vide, om frøene er modne?

I øvrigt vil jeg anbefale Mizuna til alle, der kan lide kål/salat. Den gror som ukrudt og smager herligt.

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 1. juli 2005 kl. 20.22

Hej Patrick,

Jeg har (endnu) ikke prøvet at tage frø af Mizuna, men jeg vil tro, at det er som for dens slægtninge.

Frøene dannes i de små bælge, og du lader bare planterne stå, til de er visne og næsten tørre. Du skal nok klippe planterne af ved roden (eller trække roden op) når de er næsten tørre, og tage dem ind for at tørre færdig der. Ellers falder de fleste af frøene nok ud.

Du kan se lidt om frøavl af Rucola (som den er i familie med) her:

www.gourmethaven.dk/froehjoernet/vejledninger/rucola/index.html

Mizuna kan krydse med andre mizuna sorter, mibuna og pak choi, men det er vel ikke særlig sandsynligt, at der er sådan nogle i blomst i nærheden?

God fornøjelse!

Nyt svar til emnet »Hvordan tager man frø fra mizuna?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvordan tager man frø fra mizuna?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider