Forum

Asparges i potter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 19. april 2021 kl. 23.02

Asparges i potter
Jeg fandt forrig år et brev med aspargesfrø i gemmerne, det skulle da prøves og det gik godt, så nu står jeg med 20 2 årig asparges som jeg faktisk ikke rigtig lige har en plads til lige nu 😂 men jeg har nogle 50l selvvandingspotter som jeg tænkte de måske kunne stå i, i alt fald nogle af dem, nogen der har erfaring med asparges i potter, og i givet fald - hvordan gør i ? Hvad slags jord, hvor mange i en potte

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 20. april 2021 kl. 8.47

Hej Johnny Jorsal

Jeg har ikke erfaring med asparges i potter.
Men jeg har lang og god erfaring med dyrkning af asparges. De trives bedst i fuld sol et sted, hvor toppen kan visne ned og ligge hen over vinteren.
En af de helt store kvaliteter ved planten er dens mulighed for at sætte lange, helt fantastisk lækre skud op fra en meget veludviklet rod, der udvikles i sandet løs jord med et godt jorddække af tang eller halvomsat havekompost.
Rodsystemet er stort - ca 75 x 75 cm pr plante. Rodsystemet er meget øverligt og derfor sårbart for forstyrrelser (det være sig med greb, spade eller hakke)

Asparges er en plante, som er tilpasset det tørre blæsende klima i klitter og på strandenge, som ikke er våde hele året.
Så hvis du udsætter den for rigelig tilgang til vand og næring vil den formentlig ikke udvikle det rodsystem med masser af plads til lagring af sukkerstoffer, som er forudsætningen for at kunne høste mange aspargesskud i maj og juni.

Ved at vælge en selvvandingspotte som voksested kan du nok næppe forvente at kunne servere asparges ved dit spisebord.

Men som en midlertidig løsning en enkelt vækstsæson tror jeg da nok, det vil kunne lykkes at holde planterne i live, indtil du finder plads til dem.

Venlig hilsen
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 20. april 2021 kl. 11.23

Tak for svar, som du nok kan se går det egentlig fint nok endnu, men med et pladskrav på 75x75cm kan der jo også maks være 1 pr potte, jeg må finde et sted til dem denne sommer, så kan de flyttes til efteråret tænker jeg 😀

Nyt svar til emnet »Asparges i potter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Asparges i potter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider