Forum

Snegleresistente grøntsager.?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 26. april 2021 kl. 9.04

Hvilke af køkkenhavens grøntsager er mest resistente overfor snegle.?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. april 2021 kl. 12.30

Det er hovedsageligt de bløde planter og unge skud de går efter. Derfor er de ofte at finde i salater, Hvad enten det er plukke eller hoved salat, men jeg har også hørt at de kan tage ærter og mange andre grøntsager... Men når du efterlyser det modsatte, nemlig de resistense arter kan jeg umiddelbart kun komme i tanke om kål, rød og hvidkål..

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. april 2021 kl. 14.49

Det passer så ikke hel for forskellige krydderier, bl. a oregano, timian altså dem, der dufter stærk og jordbær, hvidløg og alm løg skulle de hellere ikke spise af. Nu er jeg heldigvis ikke haft problemer med snegle i min have, men har Google mig frem til ovennævnte.

Havde det derimod været stauder du efterlyste var der masser som sneglene ikke spiste.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicholas D., 26. april 2021 kl. 20.02

Vi har et kæmpe snegletryk grundet fugtig skov, så vores køkkenhave er hegnet ind med hjemmelavet el-hegn. men jer er begyndt at plante ud i "skovhaven" for at se hvilken grøntsager der kan klare en million dræber snegle og ligeså rådådyr.

Indtil videre kan disse klare dete : Hvidløg, rabarbar, blåbær, hindbær

Kan ikke: kartofler

Skal i år teste porre, løg, ærter og hvad der nu bliver tilovers af planter fra køkkenhaven

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 27. april 2021 kl. 9.34

Jeg gider ikke kæmpe mod sneglene, så jeg nøjs med at dyrke det som sneglene ikke i større stil æder - Og det er især løg, porer og ærter og kål (der plantes ud når de har fået en god størrelse) . Løg og porer bliver kun i lettere grad gnavet men ikke i en grad der hindre et godt udbytte, og løg angribes ikke under jorden. Ærter rør sneglene underlig nok slet ikke.
Jordbær kan jeg nu ikke undvære, så dem dyrker jeg med dobbelt extra rækker, så er der både til mig og sneglene (Og som jeg plejer at sige: "det vanskelige består i at forklare sneglene hvilke rækker der er mine og hvilke der er deres" :-) :-) ) Nå spøj til side - der er bare flere end sneglene kan overkomme.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 27. april 2021 kl. 10.01

Jeg syntes at have lagt mærke til, at sneglene går mindre efter den røde salat end den grønne - når jeg har begge dele, er det altid den grønne der bliver angrebet først og hårdest.

/Sofus

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 27. april 2021 kl. 10.26

Ja, de har lært færdsel reglerne. Rød - betyder stop, grøn - betyder "go for it" :-)

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. april 2021 kl. 17.33

Ikke kun arten har betydning, men især alderen på planten spiller ind. For de helt unge planter vil jeg påstå, at der ingen snegleresistente planter findes, hvis man har massiv forekomst af dræbersnegle.

Flere krydderplanter, løg og porre, jordbærplanter og -bær, majs og squash/ græskar røres ikke eller kun lidt af dræbersnegle hos os. Jordbær kan blive taget af alm. havesnegl, som også elsker Hosta.

Spidskål og hvid- og rødkål ædes også her af dræbersnegle.

Til orientering har jeg prøvet at vande sneglenes yndlinge med udtræk fra de planter, som de slet ikke rører og der var meget begrænset effekt - ikke indsatsen værd.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 28. april 2021 kl. 21.42

Mange tak for mange gode svar. :-)

Nyt svar til emnet »Snegleresistente grøntsager.?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Snegleresistente grøntsager.?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider