Forum

Kartofler ramt af frost

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Falkenberg, 29. april 2021 kl. 16.16

Mine kartofler fik lidt Frost for et par nætter siden. Jeg ved ikke om jeg nu skal starte forfra eller om de kan klare den?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 29. april 2021 kl. 20.26

Hej Rasmus Falkenberg

Dine kartofler er skadede af frosten - men det ser ud som om der er levende, funktionsdygtige blade og skud tæt ved jordoverfladen.
Så et bud er, at kartoflerne lever.

Der er brug for lidt ekstra tålmodighed, fordi planterne nu skal bruge energi på igen at opbygge skud og blade for at de kan få gang i tilstrækkeligt meget fotosyntese og på den måde supplere den energi, der har været lagret i læggekartoflerne (og som er der er brugt af til grønne spirer, de allerførste skud og blade).

Så kartoffelplanterne kommer ikke til at vokse særligt hurtigt, fordi der er ødelagt en god del af de grønne skud.
Men hvis du passer planterne godt med vand (uden at overvande) og sikrer dem, hvis der igen kommer frostnætter, er der rimelige muligheder for, at du kommer til at høste nye kartofler måske et par uger senere end forventet.

Det er meget enkelt at forhindre nye frostskader - du kan lægge en jutesæk, et håndklæde eller et bundt grangrene hen over spandene de nætter, hvor der er udsigt til nattefrost.
Vær ikke alt for tillidsfuld, når meteorologerne siger at nattetemperaturen kommer ned på ca 2 graders varme. Det er temperaturen målt i 2 meters højde, disse fagfolk forholder sig til.
Det kan sagtens være, at der i jordniveau måles 0 eller -1 grad.
Så hellere en gang dækning til sarte kartofler for meget end at de endnu engang risikerer frostskader.

Venlig hilsen
Lone

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Falkenberg, 29. april 2021 kl. 20.31

Tak Lone. Jeg må krydse fingrer og være mere opmærksom. Alternativet er vel at starte forfra. Men det har jeg ikke lyst til.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. april 2021 kl. 23.07

Ja, sådan ser mine kartofler lagt 20. marts også ud nogle år. De kommer alligevel, men er selvfølgelig forsinkede. Du får næppe tidligere kartofler ved at lægge nogle nye nu.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. maj 2021 kl. 23.02

Jeg venter altid til lidt inde i maj måned med at lægge kartofler, da jeg har erfaret at jeg kan have nattefrost hel frem til midten af maj her hvor jeg bor. Nuvel så får jeg hellere ikke tidlige kartofler. Og slet ikke hvis jeg ikke dækker dem til.

Apropo kartofler så ligger der en økologisk drivhus gartner mellem Vemmedrup og Bjæverskov, der har nyopgravet kartofler i begyndelse af april. De bliver fremdrevet i et opvarmet drivhus, der normal bruges til opbevaring af eksotiske potteplanter.
Kartoflerne koster kr 35 kr for ca 250 gram og de bliver udsolgt meget hurtigt. Så det kan godt betale sig at dyrke dem tidligt.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. maj 2021 kl. 10.11

Til eget brug kan tidlige kartofler dyrkes i spande. De kan flyttes, og er nemmere at finde plads til, uden at der skal gives ekstra varme.
Jeg har 3 spande med kartofler klar nu. Om 14 dage er der yderligere 3 spande klar, og så er vi ved at være klar med de, der er dyrket på friland.
Men som Søren, så har jeg også lagt kartofler her i maj.

Nyt svar til emnet »Kartofler ramt af frost«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kartofler ramt af frost

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider