Forum

Tjek af køkkenhaveplan

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karina A., 3. maj 2021 kl. 13.09

Hej alle,

Jeg har for første gang begivet mig ud i en plan for køkkenhaven med sædskifte i. Da jeg er så ny i det, vil jeg høre om der er nogle med mere erfaringer, der vil kaste et kritisk blik på den og komme med eventuelle rettelser, forslag der er bedre?

Bed 1: Gulerødder, løg, radiser, rødbeder, ærter, forårsløg og rucola
Bed 2: Majs, salat, drueagurker, bønner
Bed 3: Kartofler, hestebønne, tagetes
Bed 4: Blomkål, broccoli, porre, salat, dild, kamile, ansisop
Bed 5: Squash, spinat, stangbønne

Derudover er der også et bed med jordbær og hvidløg, som jo skal indgå hvert andet år.
Aspargesbedet får lov at stå for sig selv, men hvad med rabarberbedet, skal det have nogle naboer eller bare stå alene?

Er der nogle gode ideer til grøngrødning eller efterafgrøde? Her bliver jeg udfordret på slet ikke have viden om det, og alt for mange plantefamilier gør det bare totalt uoverskueligt.

Jeg har planlagt ovenstående med tanken om at spærre al tilgængelig jord for ukrudt.

På forhånd tusind tak.

//Karina

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. maj 2021 kl. 17.01

Du har blandet plantefamilierne for meget.
1. skærmblomst, 2*løg, 2*kål(korsblomst), amarant og ærteblomst
2. græs, kurvblomst, græskar og ærteblomst
3. natskygge, kurvblomst og ærteblomst
4. kål, løg, kurvblomst og skærmblomst samt??
5. græskar, amarant og ærteblomst.
Specielt natskygge (kartoffel), kål og ærteblomst bør overholde et sædskifte på mindst 4 år.

Når plantefamilierne i de enkelte bede er meget blandede, har det muligvis mindre betydning.

Som grøntgødning kan du bruge honningurt, boghvede, havre og rug uden at få problemer med sædskiftet, ellers skal du også der se på plantefamilierne.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina A., 3. maj 2021 kl. 17.28

Hej Lars,

Tak for svar.

Det er præcis det her jeg synes er virkelig svært. Nogle siger at man skal blande dem meget og andre ikke ret meget. Jeg synes nemlig selv der er rigtig meget blandet, men vil heller ikke risikere at de får dårlige naboplanter.

Kan man godt plante den sammen familie med en anden og så nøjes med to familier i en kasse? Uden at den enkelte familie påvirker den anden dårligt.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. maj 2021 kl. 18.15

Det er rigtig godt at blande plantefamilierne, men ikke på bekostning af at samme familie står i samme bed for tit.
Hvor store er dine bede? Kan de hver planlægningsmæssigt deles i to?

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina A., 3. maj 2021 kl. 19.06

De er 120x120

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. maj 2021 kl. 19.25

Nej, så kan de ikke deles!
Prøv at arbejde videre ud fra nedenstående:
Bed 1: Gulerødder, dild, løg, forårsløg, porre, og ærter
Bed 2: Blomkål, broccoli, radiser, rucola, salat, kamile, ansisop
Bed 3: Kartofler, hestebønne, tagetes
Bed 4: Majs, squash, (salat tidligt,) bønner og stangbønne (indianerbed)
Bed 5: Drueagurker, spinat og rødbeder

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 3. maj 2021 kl. 22.05

Skal det forstås sådan at du vil flytte jordbærene hvert andet år? Det synes jeg ikke der er nogen grund til i en hobbyhave. De kan oftest stå og give tilfredsstillende i 4-5 år. Når du så endelig rykker dem har du jord som har været ude af det øvrige sædskifte rigtig længe.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina A., 4. maj 2021 kl. 12.29

Tak Lars, det vil jeg prøve at arbejde videre med.

Claus, det var planen, for det har jeg altid fået at vide man skulle, men hvis det ikke er nødvendigt, så er det næsten dumt at gøre det.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. maj 2021 kl. 12.40

Det er kun erhvervsavlere, der flytter meget på jordbærplanterne, så de kan få optimalt udbytte. De skal jo have deres løn derfra.
Vi andre kan have dem stående på samme plads år efter år, indtil der bliver for få jordbær. Vi skal jo blot "leve" af jordbærrene.
Jeg har haft jordbær på samme plads i 20 år. Det var et stort areal under vinen. De bliver ryddet nu, men primært fordi der skal gøres mere ved ukrudtsbekæmpelsen. Og så står jordbær i vejen.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina A., 4. maj 2021 kl. 13.43

Ja okay, så afprøver jeg det i stedet for at flytte dem bare for at gøre det. Så lærte man da også noget nyt igen i dag :)

Nyt svar til emnet »Tjek af køkkenhaveplan«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Tjek af køkkenhaveplan

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider