Forum

Bør jeg beskære mine bærbuske yderligt?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob Kirkegaard Andersen, 9. maj 2021 kl. 11.24

Hej alle i glade havefolk ☺️
Som overskriften lyder er jeg i tvivl om hvorvidt jeg bør beskære mine bærbuske yderligt.....?
Jeg HAR beskåret dem 1 gang i år for ca. en måneds tid siden, men en forholdsvis havekyndig veninde af mig har sagt at jeg bør tage mere af..... Hvad siger eksperterne?? 🤔😄

Fra venstre mod højre.....
- Stikkelsbær
- 2x Hvid Ribs (der står en hindbær lidt malplaceret foran der har forvildet sig derover)
- en Hindbær
- en "Tay" bær mener jeg det er (der står OGSÅ noget forvildet hindbær 😑😄)
- en SEN hindbær
- og endelig en blåbær

På forhånd TAK for svar ☺️🙏❣️

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 9. maj 2021 kl. 11.45

Jeg har 1½-2m. imellem mine bærbuske! Og det er passende efter 5-10 år, vil du opdage, - hvis du ønsker mange bær og store buske. Dine buske mangler således ikke beskæring men plads!
Sen hindbær skæres ned til 5-10cm. over jorden inden 1. april. Jeg har ½m. imellem buskene og 1½m. imellem rækkerne, det er rart når de er våde, og der skal plukkes hindbær inden de rådner.
Bærbuske beskæres kun ved at fjerne de ældste mørke grene, dvs. når de er 4-5år. gl.
Fjern kun døde grene på blåbær, ingen beskæring de første 5 år.

Sådan gør jeg, og jeg høster store mængder bær, - må endda have hjælp til bøvlet ;)

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 9. maj 2021 kl. 15.38

Enig med James mht. afstand. Taybær bør have opbinding da den vokser lidt som brombær (kandidat til flytning). Stikkelsbær adskiller sig fra ribs og solbær ved at der ikke er behov for rutinemæssig beskæring. Klip kun i den for at holde en god facon som tillader luftcirkulation og plukning.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 11. maj 2021 kl. 2.02

Normalt bør man kun beskære fx ribs og solbær, når de har gamle grene. For at tynde ud og lysne i busken.
Hindbær og brombær: Her beskæres afbårne skud, dvs dem, der har båret frugt dette år (altså her i efteråret).

Folk kan have sjove idéer om beskæring, men det er som regel ikke videre nødvendigt i mange tilfælde! Beskæring er stærkt opreklameret!

Men jeg vil også mene, at dine planter har for lidt plads, de ligner, ja, jeg ved ikke hvad, nogle sørgerlige stritrianer, der kun kan gro opad? ;-) Mange planter får frugter på de vandrette grene! Så stritrianerne vil bare blive høje og bruge energien på vækst, fremfor frugter/bær.

Mvh
Tine

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 11. maj 2021 kl. 2.02

Normalt bør man kun beskære fx ribs og solbær, når de har gamle grene. For at tynde ud og lysne i busken.
Hindbær og brombær: Her beskæres afbårne skud, dvs dem, der har båret frugt dette år (altså her i efteråret).

Folk kan have sjove idéer om beskæring, men det er som regel ikke videre nødvendigt i mange tilfælde! Beskæring er stærkt opreklameret!

Men jeg vil også mene, at dine planter har for lidt plads, de ligner, ja, jeg ved ikke hvad, nogle sørgerlige stritrianer, der kun kan gro opad? ;-) Mange planter får frugter på de vandrette grene! Så stritrianerne vil bare blive høje og bruge energien på vækst, fremfor frugter/bær.

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Bør jeg beskære mine bærbuske yderligt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Bør jeg beskære mine bærbuske yderligt?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider